Снимка: Архив Reuters

Както Volkswagen, така и FIFA напоследък бяха разтърсени от скандали, но двете организации реагираха по напълно различни начини, коментира CNBC. Експертите вярват, че има някои ценни уроци за мениджърите от начина, по който двете организации се справиха с кризите.

Да остана или да си тръгна?

Швейцарските власти обявиха в края на миналата седмица, че са започнали разследвания срещу президента на FIFA Сеп Блатер по редица въпроси, включително подозрителни плащания на президента на UEFA Мишел Платини. Футболната асоциация бе сериозно ударена от серия обвинения в корупция, но Блатер отказа да подаде оставката си.

Отказът на Блатер бе посрещнат с неодобрение. Андре Спайсър, професор по организационно поведение в Cass Business School, казва, че решението ясно показва високомерие.

"Изглежда властта му го кара да остана глух за все по-гръмките призиви за оставката му. Това е типично, когато някой лидер е имал цялата власт за известно време", казва Спайсър в прессъобщение. "Като не приемат всички признаци за провал, може накрая компанията да затъне заедно с тях".

Спайсър предупреждава, че е време FIFA да започне да се оглежда извън организацията за това как да действа и общува.

"Мисля, че най-големият проблем на FIFA е високомерието. Те изглежда не са научили нищо за момента", каза Спайсър за CNBC. "Трябва да се вслушат в критиките отвън и да покажат, че могат да променят основните причини за проблемите си".

За разлика от Сеп Блатер изпълнителният директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн се оттегли през миналата седмица, само дни след като германският производител на автомобили призна за манипулиране на емисионните тестове в САЩ. Около 11 млн. автомобила са засегнати от проблемния софтуер.

Тази бърза реакция, коментира Спайсър, показва, че Volkswagen поема отговорността за действията си и се опитва да докаже, че променя първопричините за проблемите си.

„Един урок (от скандала с Volkswagen) е, че може да правите някои неща погрешно за известно време, но в крайна сметка ще бъдете хванати“, пояснява Спайсър. „Те взеха правилното решение, признавайки проблемите си. Опасността идва, ако обаче ги признаят, а след това ги забравят и след 3-6 месеца не се обсъждат“.

Колко бързо можем да забравим?

Спайсър се вглежда и в това как компаниите реагират на скандалите и открива, че щом скандалът премине, организациите обикновено забравят научените уроци.

„Компаниите, които пазят нещо, което да им напомня за грешките им, ще ги помнят с години след това“, казва Спайсър. За грешките могат да напомнят хора, физически доказателства или истории сред екипа.

Решението на Volkswagen да смени Винтеркорн с Матиас Мюлер от дъщерната компания Porsche бе посрещнато с критики.

„Избирайки друг вътрешен човек от VW Group за нов главен изпълнителен директор, компанията пропусна възможността да възстанови доверието и абсолютно подцени предизвикателствата пред себе си“, казва Иан Бакстър, главен изпълнителен директор на Baxter Freight.

“Те трябваше да изберат фигура с високо доверие извън автомобилната индустрия с мандат да разчисти наследената бъркотия, да освободи замесения мениджърски екип и да предприеме незабавни действия, за да защити финансовата позиция на компанията“.

Бакстър добавя, че избирането на външен човек е единственият начин Volkswagen да започне да възстановява доверието на акционерите и регулаторите. Наемането на външно лице обаче може да доведе до други проблеми, твърди Спайсър.

„В краткосрочен план това ще възстанови доверието“, казва той. „Проблемът с избирането на външен човек е, че той не знае как работи бизнесът, затова може да направи грешки, прилагайки нови системи, а и ще трябва да отдели много време, за да изгради връзки, контакти и доверие“.

Прочетете целия материал в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase