Снимка: Reuters

Кабинният екипаж на Deutsche Lufthansa AG и други европейски превозвачи не е задължен да преминава повторен психически скрининг в някои страни извън региона, така че често проблемите му не са разкривани от лекари, а от самите пилоти, пише Bloomberg.

Пилотът на Germanwings, за когото следователите твърдят, че е разбил самолета във Франция, убивайки себе си и още 149 души, е преминал психологически тестове само по време на процеса по наемането му в компанията. След това е установено, че в деня на катастрофата не е бил готов за полет - нещо, което е скрил от своите началници.

“Ако той реши да го скрие, вероятно ще успее да го направи”, коментира Андреас Адриан, секретар на германската Association of Aeromedical Examiners.

В Азия, където от 1982 г. насам поне двама големи превозвачи пострадаха заради самолетни катастрофи, причинени от желанието за самоубийство на пилотите, авиокомпаниите могат да бъдат задължени да правят редовни психологически прегледи на своите служители.

Още по темата

В последните десетилетия Европа не е понасяла подобна травма, а самоубийствата на пилоти са толкова редки, че се стигна дотам главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстен Спор да нарече случилото се със самолета на Germanwings “трагичен, изолиран случай”.

AviationSafetyNetwork, която следи инцидентите по света, заяви миналата година след изчезването на малайзийския полет MH370, че от 1982 г. досега има пет катастрофи, причинени от умишлените действия на пилотите. В рамките на тези случаи са загинали 422 души.

Сред засегнатите се нареждат азиатските превозвачи Japan Airlines и SilkAir Singapore, както и африканските оператори EgyptAir Airlines, Royal Air Maroc и LAM Mozambique Airlines.

Някои експерти твърдят, че загубата на MH370 от радарите и по-късната му поява, но на 180 градуса, от което стана ясно, че лети на юг над Индийския океан, а всичките му комуникационни устройства са изключени, е можело да бъде дирижирано само от някой, който се намира в пилотската кабина.

В Южна Корея превозвачите правят непрестанни индивидуални оценки на пилотите си, съдържащи 350 въпроса. Освен това се организират и групови оценки, като изпитите включват дори членовете на семейството, съгласно политиката на страната за авиационна безопасност на гражданското въздухоплаване. Сингапур също има строги изисквания.

Европейският орган за безопасност на въздухоплаването обаче не изисква подобни рутинни психически и физически тестове. Те могат да бъдат поръчани, ако има основания за опасения, гласят указанията на агенцията.

Според Международната организация за гражданска авиация личните тестове за подбор на персонал показват дали даден пилот е подходящ за тази работа. ООН предлага задаването на няколко въпроса, за да се помогне на сертифицираните авиационни лекари да разкриват проблеми като депресия, тревожност, алкохолна или наркотична зависимост.

Първият помощник пилот на Germanwings Андреас Лубиц, за когото френските власти твърдят, че умишлено е заключил капитана си извън пилотската кабина, преди да разбие самолета Airbus A320, се е присъединил към компанията само 18 месеца преди смъртта си.

Прокуратурата в Дюселдорф намери в дома му бележка, която предполага, че той не е бил в адекватно състояние за полет в деня на катастрофата. Твърди се, че той умишлено е укрил състоянието си.

Депресията, която може да произтича от прекалено изтощение, може да е доста разпространена сред високопродуктивните работници като пилотите, но все пак е лесна за откриване от квалифициран медицински персонал, твърдят някои медицински експерти.

Финансовите тревоги, с които се сблъскват младите пилоти, могат да добавят още повече стрес. Пилотите, които се обучават в Германия, плащат по около 70 хил. евро за двугодишното си обучение.

Програмата за обучение на Lufthansa включва “много тежък процес на скрининг”, като може би само 10% от кандидатите успяват да преминат през ключовите етапи, въпреки че те са за интелигентност и правоспособност, твърди Джон Кокс, бивш американски пилот.

САЩ също избягват обширните психологически тестове, които не се смятат за необходими, защото за разлика от превозвачите в Европа тези в Америка са склонни да наемат граждански и военни пилоти, които имат хиляди летателни часове зад гърба си. Критиците казват, че така се игнорират психични проблеми, които се развиват с времето заради стреса или зависимостта от наркотици.

Икономически новини четете в Investor.bg

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase