Снимка: Reuters

Навърши се една година, откакто самолетът на Малейжа Еърлайнс, полет MH370, изчезна с всички 239 пътници на борда. Тази годишнина постави под напрежение самолетната индустрия, която иска да покаже колко са се подобрили технологиите за проследяване от инцидента насам, пише сайта Mashable.

Безплодното търсене на Боинг 777, който загуби сигнал 40 минути, след като излетя от Куала Лумпур, постоянно напомня колко неадекватно е проследяването на полети. Как може самолет, който е 330 тона, просто да изчезне?

Разбира се, мястото, където машината може би се е разбила, е огромно. Сегашното търсене обхваща над 23 хил. кв. мили в Индийския океан. Премиерът на Малайзия определи издирването на MH370 като най-сложното в историята на авиацията.

В скорошна позиция на Международната организация за гражданска авиация, която е специален орган на ООН, се предлага полетите да бъдат проследявани на всеки 15 минути. Организацията предлага това да започне през ноември 2016 г.

Изискванията също включват да се получава информация за самолета на всяка минута в случай, че има проблеми с полета като пожар на борда или промяна в налягането. Но това ще може да се приложи само за самолети, които са произведени след 2020 г.

"2014 беше една от най-безопасните години за авиацията, защото бяха регистрирани само няколко инцидента", се посочва в доклада на Международната организация за гражданска авиация. Събитията с MH370 и сваленият MH17 над Източна Украйна обаче показват сериозни пропуски, които могат да се допуснат при редки обстоятелства. Ние трябва да можем да реагираме във всякакви случаи, особено когато става дума за обществено доверие.

Малейжа Еърлайнс започна да тества нова система за проследяване през февруари.

Проследяващата система AIRCOM цели да изпраща информация не само за мястото, където се намира самолетът през определени интервали, а и превозвачите да могат да извличат полезна информация от нея.

Ако авиокомпаниите нямат система за обработка на съобщенията за позицията на самолета, тази информация обаче няма да бъде много полезна, твърди вицепрезидента на AIRCOM.

Разбира се, един от основните проблеми, които ще срещне въвеждането на постоянно проследяване на самолетите, е финансирането.

"Има съществени критики от страна на индустрията относно сумите, които трябва да се похарчат. Моето собствено предположение е, че по-скоро тази идея ще остане като препоръка, отколкото да се наложи като стандарт на всички авиолинии", казва пенсиониран експерт от американската Федералната авиационна администрация.

Неуспешното търсене на самолета на Малейжа Еърлайнс разкри и слабостите на сателитните изображения. Много хора си мислят, че снимки от сателит могат да покажат как самолетът се е отклонил и евентуално да покажат останки, както гледаме по филмите. Действителността обаче е друга - сателитите не правят изображения на отдалечени места в океана, а дори и да има снимки, те са неясни и експерти трябва да ги разчитат.

Но дори и най-високотехнологичното проследяване не би могло да предотврати едно - инцидентите.

Критиците на препоръките на Международната организация за гражданска авиация твърдят, че проследяването е нямало непременно да предотврати трагедията с MH370.

"Съществуващите проследяващи системи не са перфектни, но работят. По-добрите системи само ще ускорят намирането на изчезнал самолет, но няма да предотвратят инцидента", казва критик на идеята за въвеждане на постоянно проследяване.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase