Снимка: архив, БТА

Пентагонът разглежда молбата на Малайзия за сонарно оборудване, което да подпомогне безплодното засега издирване на изчезналия самолет на Малайзийските авиолинии на фона на засилващите се опасения, че отломките може би са потънали на океанското дъно, предаде Ройтерс.

Министърът на отбраната на Малайзия Хишамудин Хусеин е телефонирал на американския си колега Чък Хейгъл с молба за американско оборудване за подводно наблюдение.

Според първото публично признание на Пентагона разходите на американската страна за почти двуседмичното търсене досега му е струвало 2,5 милиона долара.

Пентагонът е заделил още около 4 милиона долара за финансиране на операцията и в началото на април.

Говорителят на Пентагона контраадмирал Джон Кърби заяви, че не е било отправено конкретно искане за определен тип оборудване, а само най-обща молба за помощ за засичане местоположението на останките и(или) черната кутия. Шефът на Пентагона отговорил, че ще разгледа молбата и ще обмисли дали разполага с нещо полезно, което е в наличност, след което ще се свърже в най-скоро време с малайзийския министър, добави той.

Американските ВМС разполагат с разнообразен набор от активни и пасивни сонарни системи, някои от които претърсват океана за обекти, издавайки звуци ("пинг") и проследявайки връщащото се ехо, а други улавят звуци като подводен микрофон.

Една система, наречена "Прикачен пинг локатор" (Towed Pinger Locator), влачена зад корабите, слухти за потопени военнии търговски самолети на дълбочина до 6000 метра. САЩ дадоха назаем на Франция технологията по време на двугодишните опити за локализиране на черната кутия от самолета на "Ер Франс", който катастрофира в Атлантическия океан през юни 2009 година.

Шпионсикте самолети Пи-8 и Пи-3, които САЩ вече включиха в издирването на малайзийския самолет, също носят сонарни шамандури, които могат да бъдат пуснати в морето и използват звукови сигнали, за да претърсват водните дълбини.

Големият въпрос е къде да бъде хвърлен сонарът(ехолотът). Разследващите подозират, че полетът е бил отклонен на хиляди мили от маршрута му. Хишамудин, който е и транспортен министър, призна,че времето изтича. Черната кутия излъчва електронен сигнал само около 30 дни, преди да се изтощи батерията му, след което ще бъде по-трудно да бъде намерена.

"Имаме още три седмици, за да открием тези пиукащи сигнали от черните кутии, иначе този самолет никога няма да бъде намерен", смята Алан Дийл, който от 40 години разследва самолетни катастрофи за Американския национален съвет за безопасност на транспорта, Федералното управление за авиация и военните.

Според него Пентагонът трябва да изпрати подводници и повече самолети в помощ на издирването.

(БТА)

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase