Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Главната причина за разбиването на самолета Ту-154 на президента на Полша Лех Качински край Смоленск на 10 април 2010 г. е бил човешкият фактор – грешки на екипажа и натиск, който е бил оказван върху него от високопоставените пътници.

Това е изводът на Междудържавната авиационна комисия /МАК/, чийто доклад с окончателните резултати от разследването на катастрофата беше представен от неговия председател Татяна Анодина.

Върху екипажа на самолета по време на полета е бил оказван много силен психологически натиск, на който пилотите не са могли да се противопоставят.

Възможно е върху действията на екипажа да е повлиял намиращият се в пилотската кабина главнокомандващ полските ВВС Анджей Бласик.

Експертизата е доказала, че в момента на падането на самолета Бласик е бил употребил алкохол, съобщи Интерфакс.

В организма му е открит етилов спирт в концентрация 0,6 промила.

Съдбовна роля е изиграла и слабата подготовка на пилотите на президентския самолет.

Всичко това е довело да приемането на неправилно решение за приземяване на самолета и до катастрофата.

Още по темата

Според МАК екипажът на Ту-154 се е страхувал от негативната реакция на Лех Качински, ако се отиде на резервно летище, смятат в МАК.

Поради психологическия натиск екипажът не е приел своевременно решение за използване на резервно летище и вместо това се е опитал да приземи самолета в условията на лоша видимост.

Както заяви Татяна Анодина, при командира на самолета на полския президент е имало „психологически конфликт на мотиви“, предаде ИТАР-ТАСС.

Тя обясни, че командирът от една страна е разбирал положението с лошите метеорологични условия при кацането, а от друга е била силната мотивация за кацане на определеното летище, тъй като в случай на използване на резервно летище той е можел да очаква негативната реакция на главния пътник в самолета.

Това, че екипажът на самолета на президента Качински не е приел решение за използване на резервно летище, е била непосредствената причина за разбиването на самолета, заяви председателят на МАК.

Според доклада на МАК на борда на самолета преди катастрофата не е имало взрив или пожар. Машината е била изправна преди излитането от Варшава. 

Анодина заяви също така, че по време на разследването на инцидента не е имало никакъв натиск върху МАК.

Окончателният доклад с резултатите от разследването на катастрофата на самолета на полския президент заедно със забележките на полската страна е предаден в руската държавна комисия за разследване причините за инцидента, пише NEWSru.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase