Снимка: GettyImages

Преди петдесет години този месец първият McDonald’s отвори врати в Обединеното кралство, превръщайки се в 3000-ия франчайз на гиганта за бързо хранене в световен мащаб.

Персоналът в ресторанта в работническото предградие Улуич, югоизточен Лондон, получавал заплащане от 65 пенса на час и безплатна храна. Млечен шейк, бургер и пържени картофи (много по-екзотични от британския "чипс") струват на хапващите 48 пенса. Животът никога нямаше да бъде същият.

На тържественото откриване присъства кметът Лен Скуирел, първият британски политик, прегърнал Биг Мак, но в никакъв случай не последният.

В Обединеното кралство и в над 100-те страни, които са домакини на Златните арки, когато става въпрос за McDonald’s, изглежда, че политиците го харесват.

В неделя кандидатът за президент на САЩ Доналд Тръмп, в щата Пенсилвания, обслужи станция за пържени картофи.

Мак-ентусиаст, чийто избор се твърди, че са два Биг Мак-а, две Filet-O-Fish и шоколадов млечен шейк, известно е, че Тръмп веднъж организира празненство в Белия дом за колежански футболисти с Макдоналдс.

Те го обичат

Посещението имаше двойна цел: да докаже афинитета на Тръмп към избирателите, като прекара време в любимия ресторант на Америка, и да хвърли сянка върху претенции на конкурента Камала Харис към McVote.

В една версия на "бертеризма", лъжата, разпространявана от Тръмп, че Барак Обама е роден в чужбина, републиканецът използва това, което New York Times нарече "бургеризъм", предполагайки, че Харис лъже за времето, когато е работила за заплата в Макдоналдс като студентка .

Запитан защо Тръмп е искал да пържи картофи, неговият помощник Джейсън Милър каза: "За да може един кандидат в тази надпревара действително да е работил в Макдоналдс."

Кампанията на Харис отвърна на удара, настоявайки, че тя е била наета в клон на Макдоналдс в Аламеда, Калифорния през 1983 г., работейки на касов апарат, станция за пържени картофи и машина за сладолед.

След номинацията й съюзниците се възползваха от времето на Харис, раздавайки бургери. Бившият президент Бил Клинтън, който самият някога е водил кампания в Макдоналдс, каза на Националната конвенция на Демократическата партия, че тя ще "счупи рекорда ми като президент, прекарал най-много време в Макдоналдс".

"Можете ли просто да си представите Доналд Тръмп, работещ в Макдоналдс?", попита Тим Уолц, избраният от Харис за вицепрезидент.

Но защо политиците се стремят да изкарат на преден план връзките си с Макдоналдс? И защо тази компания, а не "Пица Хът" или "Бъргър Кинг"? Или просто онова кафене на улица, където едно лято са били сервитьори?

Натали Кърби е била в PR отдела на McDonald’s U.K. в продължение на шест години до 2014 г., а преди това е работила за Консервативната партия като помощник на Уилям Хейг, когато той беше лидер на партията. Тя каза:

"Разглежда се като "Аз съм мъж или жена от народа. Няма от какво да се срамувам, точно обратното - казвам, че съм готов да направя тежък избор. Аз съм като всички останали по улиците."

Потвърждавайки твърдението на Харис, че е работила в Макдоналдс, тази седмица нейната приятелка от гимназията Уанда Каган каза пред New York Times, че тя също е работила в заведение за бързо хранене: "Това направихме ние, обикновените хора."

Работата в Макдоналдс наистина е това, което обикновените американци правеха и правят. Един на всеки осем граждани на САЩ в даден момент е работил под Златните арки, обръщайки бургери, осолявайки пържени картофи и сглобявайки кутии за Happy Meal. Един на всеки 13 американци яде в Макдоналдс днес, в този момент.

Означава ли това, че ще се чувстват топли към политик, който също е работил или ял Макдоналдс?

И Харис, и Тръмп изглежда мислят така.

Връщайки се във Великобритания, Кеми Баденок, фаворит в надпреварата за следващия лидер на Консервативната партия, също говори за времето си като служител на "Макдоналдс", обръщайки бургери в ресторант в Южен Лондон, докато бил в гимназията.

"Израснах в семейство от средната класа, но станах работническа класа, когато бях на 16, работейки в McDonald’s", каза тя пред GB News. "Много хора работеха там, за да свързват двата края. Там има смирение... Трябваше да миеш тоалетни, трябваше да обръщаш бургери, трябваше да боравиш с пари."

Помощник на Баденок каза, че докато американските политици се стремят да докажат своята "типична американска принадлежност", когато говорят за Макдоналдс, кандидат-лидерът на торите изтъква малко по-различна гледна точка.

Баденок израства в проспериращо семейство в Нигерия, което изпада в трудни времена поради променящата се политическа ситуация там, и идва в Обединеното кралство само със 100 лири в джоба си.

"Това, за което тя говори по-специално, е фактът, че трябваше да чисти тоалетните", каза помощникът. "Това беше много труден момент за нея. Тя искаше да успее, за да не чисти тоалетни. Раздаването на бургери и пържени картофи на Тръмп е нещо малко по-различно – той се свързва с избирателите, като подчертава типичното късче от американската култура".

Стъпка напред

Помощникът предположи, че Баденок вижда McDonald’s като трамплин към по-добър живот – визия, за която Кърби казва, че често е такава за служителите. "Това не е работа в задънена улица. Изненадващ брой хора в борда на Макдоналдс са започнали работа в събота, когато са били на 16, 18. Други започват там, след което продължават да правят големи кариери другаде."

Ако Баденок спечели, тя ще се изправи срещу британския премиер Кийр Стармър в Камарата на общините. Противопоставяйки се на политическата тенденция за прегръщане на бургера, като млад адвокат през 90-те години на миналия век, Стармър работи безвъзмездно, за да представлява група еколози, които McDonald’s съди в дългогодишната съдебна драма, станала известна като делото "McLibel".

В Европа Макдоналдс също изглежда има място в политическите кръгове

Белгийският евродепутат Асита Канко публикува в Туитър снимка в понеделник, стискаща чанта на Макдоналдс, казвайки: "Просто съм гладна. Без кампания или нещо подобно."

Корпоративната линия на Макдоналдс е, че заведението за бургери е неполитическо. "Ние не сме червени или сини – ние сме златни", беше официалното изявление от централата на Макдоналдс в Чикаго в отговор на деня на Тръмп зад фритюрника.

Може бие  така. Но това не означава, че Макдоналдс не е дълбоко свързан с политиката.

През 1996 г. писателят Томас Л. Фридман постулира това, което стана известно като "Теорията на златните арки за предотвратяване на конфликти", обобщена като: "Няма две държави, които да имат Макдоналдс, да са водили война една срещу друга, откакто всяка е получила своя Макдоналдс."

Фридман предположи, че когато глобализацията е тласнала икономическото развитие в дадена страна до място, където може да поддържа Макдоналдс, тогава новата средна класа там ще има личен интерес да поддържа статуквото и да избягва конфликтите.

За съжаление, теорията не оцеля след нахлуването на руския президент Владимир Путин в Украйна през 2022 г.

Индексът на Big Mac

Десетилетие преди теорията за Златните арки списание Economist излезе с индекса Big Mac, чрез който стойността на една валута се оценява спрямо цената на Big Mac в местния McDonald's.

Кърби каза, че в известен смисъл McDonald’s е символ на самия капитализъм, разпространяващ американската мечта на световната сцена. "McDonald’s е толкова вездесъщ, че е глобален – има смисъл да бъде еталон. Част от него е моделът на франчайзополучателя – той се управлява от собственика и това го прави много привлекателен, защото можете да притежавате свой собствен бизнес. Нищо не може да го докосне по отношение на глобалния обхват."

И не само на макро ниво пържените картофи са политически – също и на микро ниво McDonald’s се клатушка в скалистите морета на социалното движение.

През последните години компанията беше ударена от движението #MeToo. Миналата година Алистър Макроу, главен изпълнителен директор на McDonald’s в Обединеното кралство и Ирландия, каза пред парламентарна комисия, че фирмата е получила 407 жалби "от всякакъв вид", от които 157 са били напълно разследвани, като 17 са били категоризирани като сексуален тормоз. Той каза: "Случаите са абсолютно ужасяващи. Това, за което бих искал да е ясно, е, че ще се заемем с тях и ще се уверим, че правим всичко възможно, за да ги изкореним от бизнеса. Нищо не е по-важно."

Имаше протести срещу въздействието на веригата върху околната среда, изразени опасения относно затлъстяването и лошото здраве и стачки заради ниските заплати.

Но веригата направи и много добри неща, набирайки милиарди за благотворителни организации и плащайки милиони на служителите да преминат в колеж.

Днес има 36 000 ресторанта на McDonald’s с над 2 милиона служители. Приходите възлизат на около 26 милиарда долара годишно. И въпреки няколко колебания по пътя, компанията расте.

Анализът е на Роса Принс за POLITICO

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase