Снимка: The New Vision, Х

Нова новина от Космоса - по върховете на големите вулкани на Марс е открит скреж, предаде АФП, позовавайки се на публикация в сп. Nature Geoscience. Автор на изследвненто е Адомас Валантинас, учен от университета "Браун" в САЩ. Откритието ще даде по-добра представа за разбиране на водния цикъл на непознатата планета, а това е от важно значение за бъдещите изследвания.

То е направено случайно от намиращата се в орбита около Марс сонда Trace Gas Orbiter на Европейската космическа агенция (ЕКА). Скрежът е забелязан по върхове на угасналите вулкани на Тарсис - обширна издигната област с диаметър около 5000 километра близо до екватора на Марс. Сред тях е Олимп Монс (Olympus Mons) - най-големият вулкан и планина в Слънчевата система. Височината му е 22 километра - близо три пъти по-голяма от тази на Еверест.

Екипът от учени остава изнендан, тъй като никой не е очаквал около екватора на Марс да има скреж. На това място силната слънчева светлина и много ниското атмосферно налягане поддържат доста високи температури както по върховете, така и на повърхността, обяснява изследователят.

Ученият Валантинас допълва, че за откритието е било необходимо "набито око", тъй като слоят скреж е много тънък - с дебелината на косъм.

Тук идва и въпросът какво е обяснението за този процес?

Авторите допускат съществуването на микроклимат във вътрешността на калдерите на вулканите - техните огромни кръгли кратери. Ветровете духат нагоре по планинските склонове, като пренасят относително влажен въздух близо до повърхността на по-голяма височина, където той се кондензира и се отлага под формата на скреж, обясняват учените.

Възможността за картографиране на водата на марсианската повърхност - понастоящем съществуваща само под формата на пара или лед, в крайна сметка е от съществено значение и за търсенето на следи от живот, чиято поява би била възможна благодарение на наличието на вода в течно състояние преди 3 до 3,5 милиарда години, отбелязва още АФП.