Снимка: архив, Ройтерс
fallback

До 2025 г. електрическите автомобили ще влязат в масово производство в Европа. Това заяви енергийният еврокомисар Мигел Каниете. А вицепрезидентът на Европейската комисия Марош Шефчович прогнозира, че цената на електрическите и хибридните коли ще се изравни с тази на бензиновите най-късно до 2019-2020 г.

Европейската комисия днес предложи пакет от законодателни мерки, с които да насърчи намаляване на замърсяването на въздуха от транспорта. По данни на Брюксел 400 000 души умират всяка година от заболявания, причинени от мръсния въздух, а транспортът остава най-големият източник на въглеродни емисии.

Заради това Еврокомисията препоръчва да вдигнат съществено целите за производство на чисти автомобили и микробуси, като за дизеловите и бензиновите коли производители и собственици ще бъдат глобявани. Брюксел смята, че санкциите трябва да почнат от 95 евро на грам СО2 над нормата на автомобил. Препоръчват се и цели за емисиите, които да са съответно с 15 и с 30 процента по-ниски за леките коли и микробусите, регистрирани през 2025 и 2030 г. спрямо досега валидните до 2021 г. Настоящите стандарти започват от 95 г СО2 на километър.

За да се решат хората на електрически коли, ще бъдат дадени европейски средства за подобряване на батериите им, които сега са най-скъпият елемент и най-голяма грижа на собствениците им. Евробюджетът е готов да плаща и за разкриване на зареждащи станции, както и за увеличаване на местата за такива автомобили на паркингите.

Комисията обаче не се реши да въведе квоти за производството на чисти коли, като остави на производителите възможността сами да избират технологиите и съотношението на влагането им в своите модели.

Брюксел предлага и въвеждане на стимули, които да развият автобусния транспорт на дълги разстояния като алтернатива на използването на частни автомобили. Така според Еврокомисията, освен чеще се намалят замърсяващите газове, ще се решат и проблемите със задръстванията.

За товарните превози се предлага да се насърчават комбинираните превози, като камионите се заместват за част от разстоянието от влакове, шлепове и товарни кораби. С електрическите и хибридните коли Брюксел изчислява, че ще пести 380 милиона тона петрол годишно, който основно се внася от трети страни и увеличава енергийната зависимост на Съюза.

Европейската комисия се надява като ускори въвеждането на електрическите и хибридните коли да навакса и изоставането си на световния автомобилен пазар. От 34% от продадените леки коли преди икономическата криза, сега европейският дял е спаднал до 20 на сто. ЕС изостава от Китай и от САЩ, а на местния пазар се предлагат само 6 типа коли с нулеви емисии при 400 налични на световния пазар.

"ЕС изостава в надпреварата за чисти технологии в момента не е на прав път. Електрическите автомобили са под 1%", заяви комисар Каниете, като добави, че автомобилната индустрия страда и от тежка загуба на доверие след скандалите с фалшивите емисии, засегнали най-вече германски марки.

Новите мерки ще позволят на Съюза да влезе в крак с ангажиментите си по Парижкото споразумение, което се зарече да спазва, особено след заявлението на американския президент Доналд Тръмп, че ще изтегли САЩ от договореностите за опазване на климата.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

44

Анонимен

преди 6 години

Ти виждал ли си как гори литиева батерия? Като оксижен е. А в интерес на истината, до сега не съм видял кола да се взриви. освен по филмите де. А литиеви батерии съм виждал да се палят. Даже някои от тях ги забраниха в самолетите... В момента най - доброто постижение на цикли зареждане - разреждане е 60 000. А изкачване на баир или ускорение от 0 до 60 се брои за цикъл. Пробвай да минаваш всеки ден Шипченския проход...

43

икономист

преди 6 години

Изкуствено налагат електромобилите, за да върви загубената евро търговия. За производството на една батерия за електромобил се отделят вредни емисии колкото да караш бензинова кола между 6 и 8 години. Хибридите са ОК за града за физически лца, минаваш 50 км. на ток и после 10/100 бензин. Малко е рано за масови ел. мобили.

42

Анонимен

преди 6 години

Без врагове брюкселските зелки не виреят - първо бяха кривините на краставиците, после тоалетнте казанчета, сега автомобилите! А безкрайните полети всеки ден до брюксел не цапат ли?

fallback