Снимка: архив Reuters

Слабите резултати на на Apple, които компанията позволи, определено показват, че тя отчаяно се нуждае от преосмисляне на модела си за иновации и лидерство. Какво точно може да и помогне в този момент? Над този въпрос разсъждава Вивек Уадуа, технологичен предприемач, академик и сътрудник в Станфордския университет.
 
Най-скъпата компания в света очевидно се задъхва. Последната нейна иновация беше пускането на iPhone през 2007 г., а от тогава по тази линия не е излизало нищо революционно, а просто нови модели с по-добри компоненти, по-добри процесори и сензори, идващи в различни размери.
 
Сегашният изпълнителен директор Тим Кук може би е един от най-компетентните кадри в световната технологична индустрия по отношение на оперативната дейност на една компания, но очевидно не може да бъде наречен визионер. Apple има нужда от нов Стив Джобс, за да може отново да води еволюцията на този сектор. Уадуа смята, че този нов Стив Джобс може да бъде Илон Мъск - изпълнителният директор на компанията, занимаваща се с производство на електромобили Tesla.
 
За периода, в който Apple пускаше подобрени версии на един и същ смартфон, Мъск разработи две поколения електрически превозни средства, които ще променят света, усъвършенства нова технология за изработка на издържащи по-дълго батерии и пусна първите по рода си технологии за автономни автомобили. И това е само в едната му компания Tesla Motors.
 
В другата му компания, SpaceX, Мъск разработи космически кораб, закара го до Международната космическа станция и се върна с товари. Изстрелва две ракети в космоса, които кацват обратно на Земята успешно. Разработва Hyperloop - транспортна система, развиваща много висока скорост, чрез която капсули под налягане се возят на въздушни възглавници, движещи се чрез въздушни компресори. Още през 2012 г. Мъск споделя пред Уадуа, че мечтата му е да построи космическа станция и да се пенсионира на Марс. Явно мечтата му не изглежда толкова непостижима, имайки предвид какво е постигнал до сега.
 
Apple от своя страна къде тайно, къде не толкова, разработва електрически автомобил, тъй като вижда превозното средство като iPhone на колела. Най-вероятно до 5-10 години ще представи завършен продукт, но Tesla вече има тази технология. Уадуа възприема Tesla Model S като космически кораб, който пътува по земя и го смята за много по-добър от всеки Apple продукт, защото е по-комплексен, по-елегантен и по-добре проектиран.
 
Дали Мъск има някаква интерес да бъде част от Apple, имайки предвид че Tesla е кажи-речи на върха? Компанията наскоро получи поръчки на стойност 20 млрд. долара за своя Model 3, което е рекорд за какъвто и да е продукт в историята. Още през 2013 г. Мъск отхвърли оферта за закупуване от Google и то, когато Tesla беше на ръба на фалита. Защо сега с всичките си успехи въобще би разгледал такова предложение? Уадуа смята, че това може да стане, ако му предложат ролята на изпълнителен директор.
 
Според академика, една комбинация от оперативен директор като Кук и визионер като Мъск би била изключително успешна. Огромните ресурси, с които Apple разполага биха дали голям тласък на Tesla, за да достави поръчаните 400 000 бройки Model 3. Tesla ще може да допринесе много за глобалната дистрибуционна мрежа на Apple и да интегрира нови технологии. Мъск може да бъде визионерът, който преследва мечтите си, докато Кук да се грижи за навременните доставки и производство - нещо, което правеше преди да поеме ролята на изпълнителен директор.
 
Пазарната капитализация на Tesla е33 млрд. долара и е доста поносима за Apple, която има резерви от повече от 200 млрд. долара. Ябълката загуби 47 млрд. долара от пазарната си оценка след последните по-слаби резултати, а тази сума дори е по-голяма от потенциалната цена за закупуване на Tesla. Уадуа смята, че една такава сделка би осигурила и на двете компании това, от което имат нужда, а пазарите ще приемат новината страхотно и биха изстреляли цената на акциите на Apple по-високо, от когато и да е било.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase