източник: Reuters
Малко преди придобиването си от мексиканската компания America Movil на милиардера Карлос Слим частично държавният Telekom Austria отчете силен спад в бизнеса си през първото тримесечие на 2014 г.

Нетната печалба на австрийския телеком, който е собственик на най-големия по брой абонати български мобилен оператор Мтел намалява с 26,5 на сто до 40,8 млн. евро. Така важният за компанията паричен поток се свива с 22,4 на сто до 148,9 милиона евро.
 
„Насрещните ветрове, причинени от силната конкуренция, продължаващата строга регулаторна намеса и упоритата предизвикателна икономическа ситуация в страните от Централна и Източна Европа характеризираха пазарната среда през първото тримесечие на 2014 г.", се казва в прессъобщение на концерна от четвъртък.

Прогнозите за цялата година остават стабилни, очаква се спад в продажбите от три процента при постоянен дивидент от 5 цента на акция. „Ние ще посрещнем силната конкуренция на нашите пазари и последните регулаторни изисквания с нова програма за намаляване на разходите от около 100 милиона евро", заяви напускащият главен финансов директор Ханс Чуден. Преди дни компанията обяви, че неговото място ще бъде заето от Зигфрид Майерхофер. Бордът на директорите на телекома вече ще се състои от трима, вместо както досега от двама директори. 
 

На фона на рязък спад на инвестициите (спад от 33,3% до 99,40 млн. евро) през първите три месеца на тази година оперативната печалба (EBIT) се свива със 17,4 на сто до 97,4 милиона евро, а печалбата преди лихви, данъци, обезценки и амортизации (EBITDA) намалява с 5 на сто до 319,9 милиона евро.

Приходите се свиват със 7 на сто до 975,9 млн. евро, броят на служителите на цялата група спада с 2,5 на сто до 16 090. В родната Австрия броят на заетите лица е намалял с 3,7 на сто до 8 895 души.

Telekom Austria е представена в осем страни от Централна и Източна Европа. На своите „зрели пазари Австрия, България и Хърватия“ компанията предлага мобилни и стационарни услуги. Интензивната конкуренция на почти всички пазари упражнява натиск над цените на мобилните услуги, така че икономическият успех на телекома зависи от способността на групата да си осигури високи маржове чрез постоянно повишаване на разходната ефективност, пише компанията в отчета си.

На пазарите от Централна и Източна Европа политическите и макроикономическите насрещни ветрове продължават да са предизвикателство. Все пак обаче икономическото възстановяване в еврозоната постепенно се отразява положително и на някои източни пазари.

В България приходите спадат въпреки положителните развития в бизнеса с фиксирани мрежи заради намаляващата клиентска база, ценови и обемни ефекти в мобилния бизнес, както и загуби в размер на 2,6 млн. евро поради регулаторни действия, се казва в отчета на групата.
 
В рамките на първото тримесечие на 2014 г. клиентската база на „Мтел“ намалява с 6,6% до 4,1 милиона абонати, сравнено с предходната година. Този спад се дължи основно на намаление в броя на предплатените карти, отчитат от оператора. Приходите на „Мтел“ през разглеждания период се свиват с 6,4% до 91,2 милиона евро, което показва по-малък спад в сравнение с регистрирания през финансовата 2013 година. Сравнимата EBITDA пада с 5,8% до 37,1 милиона евро. Слаб спад от 6,1 евро до 6 евро се наблюдава през първото тримисечие и при средния месечен приход от абонат (ARPU), като това се дължи основно на регулаторна намеса.

Ръст компанията отчита в сектори, в които има нужда от наваксване. 33,9% е ръстът на потребителите на мобилен широколентов интернет на „Мтел“, увеличение се наблюдава и в броя абонатите на цифрова телевизия от Мтел, като те нарастват с близо 10% през разглеждания период. Средният месечен приход от линия за достъп (ARPL) се увеличава с 5,9% до 14,3 евро на годишна база.

Припомняме, че в началото на април телекомът удължи лиценза за своя наличен честотен спектър в честота 900MHz и 1800MHz за още десет години срещу 30,6 милиона евро.


Още подобни новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase