Снимка: архив Ройтерс

Марк Зукърбърг знае как да създаде добри приятелства. И знае, че се нуждае от добри приятели, за да създаде наистина онова, което си е наумил преди години в стаята в общежитието си в Харвард – да свърже целия свят.

Да, 29-годишният създател на Facebook наистина е стигнал далече в целта си. Facebook, която той основава преди десет години, вече не се ползва от стотина американски студенти, а от 1,2 млрд. души по целия свят. И въпреки това Зукърбърг е само в началото на своята мисия. Защото от общо 7 млрд. жители на Земята едва 2,7 млрд. имат достъп до интернет.

Именно това иска да промени американецът. Затова и идва в Барселона – именно в града, в който се срещат най-значимите мениджъри на мобилния бранш. Тоест – добро място, на което да намери нови приятели за стартиралия си през лятото проект Internet.org, който представлява сдружение на няколко компании, които се мъчат да направят клетъчните телефони и интернет услугите по-евтини и по-добри - и така да ги предоставят на масите в развиващите се страни. Зукърбърг е наясно с едно - повечето хора, които все още не са онлайн, живеят в страни, в които жителите преди всичко влизат в мрежата не с компютър, а с телефон.

И така, в сини джинси и сива тениска в понеделник вечер в Барселона Зукърбърг разказва как Facebook заедно с Nokia предоставя на студентите в Руанда нови подходи за образованието им. И как неговата компания заедно с Ericsson показва в лаборатория в Калифорния на разработчиците на приложения как да програмират своите услуги така, че те да работят в нестабилни мрежи. „Хората в Силициевата долина почти не пътуват и дори не знаят как техните приложения изглеждат например в Африка. А при нас, в лабораторията те виждат: Ох, все още май ще трябва да премахнем няколко данни..."

Но защо го прави? „Защото аз вярвам, че това е важно", казва той, като че ли това е някакво обяснение. Не може да става въпрос само за това още 1 млн. души да станат членове на Facebook. „Става дума за още един номер нагоре".

Но едва ли намерението е толкова алтруистично. Зукърбърг е в края на краищата и шеф на милиардна компания, както и един от най-големите акционери. Следователно става дума и за бизнес. И той в бъдеще ще се случва най-вече в развиващите се пазари. В западния свят почти вече няма незаети пространства.

Заедно с новите си приятели от мобилната индустрия Зукърбърг запълва една дупка, която няма как да се запълни само с публични средства. Държавите стенат под тежки дългове, но технологичните групи са натрупали огромни парични резерви.

А кой, ако не именно Зукърбърг знае, че няколко милиарда могат да помогнат за създаването на нови приятелства. Та нали съвсем наскоро той похарчи 19 млрд. долара за услугата за съобщения WhatsApp. Но не е ли твърде висока тази цена?

Зукърбърг поклаща глава. Услугата, подобно на Facebook, разполагала с инструмента, с който да събере един милиард хора зад себе си. И това за него е от огромно значение. Дори и в бизнеса Зукърбърг се държи така, сякаш не изпитва никакво съмнение. „Разбира се, че може и да греша, но аз не мисля, че съм сгрешил. Това е огромен бизнес“, добави той, обвързвайки изказването си с бързия ръст и обещаващия абонаментен модел. „WhatsApp е огромен подарък за визията на Facebook за свързването на всеки един на планетата“, добави Зукърбърг, отговаряйки на въпрос на водещия дискусията технологичен журналист Дейвид Къркпатрик.

А дали социалната мрежа вече е прихванала в радара си следващата цел за поглъщане? Например приложението за снимки Snapchat, може би? Отговорът идва бързо. И е доста ясен. „Ако току-що ще похарчили 19 милиарда долара за една компания, ще искате да си починете от шопинга за момент“.

Всичко по-интересно от конгреса можете да научите от специалния пратеник на Investor.bg в Барселона Бойчо Попов тук! 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase