източник: Reuters
fallback

Да отговориш на очакванията на Wall Street винаги е трудно. Инвеститорите реагират с удоволствие на ирационални критерии, пазарните анализатори имат свои собствени стандарти. А голите цифри са двусмислени така или иначе. Добрите цифри често не са достатъчно добри и може понякога просто да са достатъчно лоши.

Това забелязва и технологичният гигант Apple. В понеделник вечерта той обяви нов рекорд на продажбите на iPhone, включително и доста висок ръст на продажбите. "Един силен завършек на една забележителна година", похвали се главният изпълнителен директор Тим Кук в конферентния разговор с анализаторите. "Apple преодоля своя спад“, пише технологичният блог TechCrunch. Но все пак - „най-вълнуващият доклад за тримесечие на тази година" (Business Insider) в края на краищата се оказа и доста смесен микс, а Wall Street не бе задоволен. Ето и най-важните факти и гледни точки:
 
• Приходи: 37,5 млрд. долара в последното тримесечие (юли до септември), 4% повече от същото тримесечие година по-рано (36 млрд. долара) и повече от очакванията на Wall Street (36,8 млрд. долара).

• Печалба: 7,5 млрд. долара, по-малко от същото тримесечие година по-рано (8,2 млрд. долара), но повече от очакванията на Wall Street (7,2 млрд. долара).

• iPhone: 33,8 млн. продадени екземпляри, нов рекорд за последно тримесечие и с 26% повeче отколкото преди година (26,9 млн.). Въпреки това  Apple не оправда очакванията на анализаторите (34,5 млн. броя), дори и с представените в края на тримесечието нови модели 5C и 5S. И все пак – със 19,5 млрд. долара iPhone е отговорен за половината от приходите на концерна. 

• iPad: 14,1 млн. продадени екземпляра, малко повече от преди година (14 млн. броя) и по-малко от очакванията на Wall Street (14,5 млн. броя). Новите модели iPad (iPad Air, iPad Mini с ретина дисплей) ще започнат да се продават обаче едва през текущото тримесечие.

• Mac: Apple е продал 4,6 млн. Maс-а през тримесечието, с 400 000 броя по-малко от преди година. Този продукт започва да показва старческа немощ. 

• Нови продукти: още от предното тримесечие феновете на марката се надяват напразно на нови продукти - Apple TV? iWatch? За съжаление и сега напразно.

Ето защо и Wall Street първоначално не се впечатли от данните: в следборсовата търговия акциите на  Apple се сринаха. Едва в края на конферентния разговор, в който Кук и неговия главен финансов директор Питър Опенхаймер надприказваха критичните анализатори, акцията възстанови цената си.

Едно е ясно - Apple се бори за всеки залък. Но реакцията на пазара разкри все още тлеещата несигурност за бъдещето на Apple. Годините на бума преминаха, хайпът заглъхна - какво следва? Две години след смъртта на емблематичния съосновател на Apple Стив Джобс концернът трудно свиква към новите реалности.
 
Компанията преживя същата криза на средната възраст като най-напредничавите технологични компании: вместо постоянно да измисля нови сензационни продукти (iMac, iPod, iPhone, а през 2010 - iPad), компанията живее от интелигентни, но рядко попадащи във вестниците с тлъсти заглавия ъпгрейди на съществуващи идеи. А професорът от Харвард Клейтън Кристенсен измисли дори лозунг за това: „Дилемата на иноватора".

Повече по темата вижте в Investor.bg!
 
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

17

yasensl

преди 10 години

до 14Извинявай за спама ,но кога точно бате Бил започна да дарява май след 2000 година.Dжобс е нямал чак толкова парички не са му били приоритет за разлика от Гейтс.

16

yasensl

преди 10 години

до 14Това е така ,но не забравяй ,че първия windows си е клониран от МАК.

15

Анонимен

преди 10 години

"Рекордните" продажби идват от факта, че дялът на смартфоните разсте по принцип, тоест расте броят на ползващите смартфони. Само че като видим как дялът на Apple спяда а почти на всички останали се качва, то изводите са ясни.

fallback