Снимка: архив, Reuters

Безспорно Google е световна доминанта в онлайн търсенето. Приходите от таргетираните реклами растат непрестанно.

Различни статистически данни показват, че в повечето страни по света 90% от всички търсения във виртуалното пространство се осъществяват чрез Google, посочва Би Би Си.
 
Подобни данни със сигурност не са особено окуражаващи за конкуренцията и трудно можем да си представим, че хегемонията на американската корпорация ще бъде застрашена в близко (и не толкова близко) бъдеще. Но все пак не липсват опити, някои от които определено са сполучливи.

Би Би Си посочва, че логичният основен съперник на Google е продуктът на Майкрософт Bing. Разбира се, търсенията през този портал са едва 1/20 от трафика, генериран от лидера на пазара.

Първата очевидна разлика между двете търсачки е, че Bing предлага различни фотографии за бекграунд на основната си страница. Освен това Майкрософт експериментира сериозно със социалния елемент.

Американските потребители на тази търсачка получават справка за своите приятели във Facebook, които биха могли да имат полезна информация, свързана с конкретното търсене.

В Русия, където Google често е обект на цензура, най-популярната онлайн търсачка е Yandex. Този портал предлага версии на английски, турски и украински език.

Създателите на Yandex предлагат иновативна функционалност на своите потребители, наречена „острови”.

Това е блок от информация за дадено търсене, който се появява на сайта на самата търсачка и който потребителят може да ползва директно, без да бъде препращан към друг сайт. Така например търсене на „Аерофлот чекиране Москва” предоставя блок, от който потребителят може директно да изпрати данните си за чекиране за полет с посочената авиокомпания.

DuckDuckGo е друга популярна опция за онлайн търсене. В този сайт „примамват” с ангажимента да не „събират” и „споделят” лична информация за потребителите си. Тази тема е особено чувствителна напоследък, след като беше разкрито, че Google, Майкрософт и редица други компании са предоставяли данни за своите потребители без тяхното съгласие на американските тайни служби.

Освен това DuckDuckGo ограничава до една рекламите на всяка от страниците с резултати от търсенето. В тази търсачка избягват и таргетираните реклами, т.е. не правят „профили” на хората, посещаващи сайта.

Сходни предимства дава и StartPage. Продуктът на холандския холдинг Surfboard на практика „препраща” потребителите към резултатите, които те биха получили, ако търсят в Google. Разликата е, че през StartPage хората могат да разчитат, че данните за тяхната активност не се пазят и не могат да бъдат предадени на властите или продадени на заинтересовани трети страни.

От Blippex пък залагат на алтернативен алгоритъм за подреждане на резултатите – времето, което хората прекарват на дадена страница. Така колкото повече време една страница „задържа” потребителите, толкова по-нагоре е в подредбата при търсене в Blippex.

Създателите на Wolfram Alpha се ориентират в малко по-различна посока. Порталът си изгражда имидж на онлайн справочник, който показва факти и данни, събрани от разнородни източници. Основният фокус е науката.

Стигаме и до търсачките Naver и Baidu, които съумяват да се преборят изключително успешно с големия Google съответно в Южна Корея и Китай.

Особено впечатляващо се представя Baidu, но трябва да се отчете, че създателите на тази търсачка се възползват максимално от онлайн ембаргото, наложено на Google от китайските власти. В тази обстановка Baidu логично се превръща в абсолютен лидер в най-многолюдната страна.

Но да се конкуриращ с Google в световен мащаб е далеч по-сложна задача.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase