CDF е един от двата детектора на ускорителя "Теватрон". Снимка: Fermilab

Физиците, работещи на американския колайдер "Теватрон", съобщиха за откриването на все още необяснимо явление, което може да представлява раждане на нова неизвестна частица, съобщава сп. Nature.

Учените представят кратки данни на сайта на Националната ускорителна лаборатория "Енрико Ферми" (Фермилаб), която контролира работата на "Теватрон".

В ускорителния тунел на колайдера се сблъскват протони и антипротони, в резултат на което се раждат други частици, които на свой ред също се разпадат. Анализирайки крайните продукти от разпадите, учените могат да определят какви частици са се образували в колайдера първоначално.

Авторите на новото изследване анализирали данни, събрани на един от детекторите на "Теватрон" – CDF. Учените се интересували от образуването на W бозони – елементарни частици, които са носители на слабо взаимодействие (наред с електромагнитното, силното и гравитационното то влиза в четирите фундаментални физични взаимодействия). Всяко събитие от раждането на W бозони се съпровождало с образуването на два потока други частици.

Било открито, че при енергия на сблъсък 144 гигаелектронволта се наблюдава излишък от новообразувани мюони и електрони. Учените предполагат, че раждането на "излишните" частици може да се обясни с това, че в изходните сблъсъци са се появили нови, все още неизвестни на физиците частици, които се разпадат с образуването на  W бозони, разпадът на които дава допълнителните електрони и мюони.

Специалистите смятат, че новата частица (ако наблюдаваният ефект действително е обусловен от нейното раждане) не е бозонът Хигс (частицата, която според съществуващата хипотеза, обясняваща устройството на околния свят, отговаря за наличието на маса в другите частици). На енергията на сблъсък, при която се осъществявал експериментът, разпадът на бозона Хигс трябва да дава други вериги от частици.

"Теватрон" е следващият по големина ускорител на елементарни частици след Големия адронен колайдер. Експериментите на него бяха преустановени, след като мълния го извади от строя. През октомври 2011 г. той ще бъде закрит, независимо че има много перспективни за откриването на бозона Хигс данни, съобщава Lenta.ru.