Изображение: NASA, ESA, G. Bacon (STScI)

Група астрономи предложиха аналог на закона на Мур, приложим в областта на търсенето на нови екзопланети. Изчисления на учените показват, че подобна на Земята планета, на която може да има живи същества, може да бъде открита с 50-процентова вероятност към май 2011 г. Статията на изследователите е дадена за публикуване в сп. PLoS ONE, а кратка нейна версия може да се прочете в New Scientist.

Законът на Мур е формулиран през 1965 г. от един от основателите на компанията Intel – Гордън Мур, в който той смята, че може да се предположи как ще се увеличава плътността на транзисторите върху чиповете, а оттам – и изчислителната мощ на процесорите.

Авторите на новата работа решили да изведат подобно правило за астрономията и с негова помощ да определят кога приблизително могат да бъдат открити планети, подобни на Земята. Първата екзопланета е открита през 1988 г., а известните планети при други звезди вече са над 490. За да определят тенденциите в динамиката на откриването на нови небесни тела, учените използвали данните от откриването на 370 екзопланети.

За оценка на потенциалната обитаемост на планетите учените използвали два основни критерия – нейната маса и температурата на повърхността. Нулево значение по скалата на обитаемост получавали планетите, които са абсолютно негодни за обитаване от живи същества от земен тип, а единица получавали планетите близнаци на Земята (въпреки че досега такива не са откривани).

Авторите анализирали по този критерий 370 екзопланети и съотнесли тези данни с датите на тяхното откриване. Въз основа на тези резултати изследователите се опитали да предскажат кога ще бъдат открити двойници на земята. Вероятността да се открие такова небесно тяло до 2020 г. според авторите е 75%, а до 2264 г. – 95%.

Не всички учени са съгласни с тези изводи. Критиците смятат, че в днешно време е трудно да се оцени как прогресът в развитието на технологиите ще се отрази на откриването на нови екзопланети, съобщава Lenta.ru.