Снимка: БГНЕС

"Случва се това, че Община Русе на фона на публичните обещания, че ще реши проблема с многото тирове, които се струпват и пречат на града, на практика е подарила един общински имот на границата на Дунав мост за срок от 30 години на частно дружество. Това частно дружество видимо е вече свързано с лица, известни от границата на Капитан Андреево, и фирмата, която работи паркинга за тирове и там.

Още по темата
Миналото лято е започнала процедура, за която кандидатстват само две фирми, едната предлага 50 лева над прогнозната, обявена цена, а другата 200 000 и е избрана, разбира се, втората, която предлага по-висока цена. Интересното е, че тази втората е създадена буквално два дни преди крайния срок за подаване на документи и общината не възлага изграждане на паркинг, а предоставя имота си на тази фирма да го използва за 30 години, като все пак фирмата се задължава да построи паркинга. От там нататък да го използва както намери за добре като паркинг. В замяна на това плаща на Общината по 600 000 на година. Това за БНР заяви Лора Георгиева, юрист в АКФ.

Има голям проблем – и юридически, и икономически. Говорихме с представители на Общината и стана ясно, че кметската администрация не е извършила никакъв финансов анализ колко ще струва изграждането на паркинга и какви приходи той би могъл да генерира. Така Общината представя огромен по площ общински имот за ползване от частна фирма за изключително дълъг период от време. Оказва се, че не е ясно как е изготвена прогнозната цена и защо е разсрочена толкова напред във времето. Реално Общината първоначално получава милион и шестстотин хиляди и след това всяка година по малко под 600 000. Т.е. това за такава община не са големи суми, но Общината хем губи възможността да генерира приходи, хем възможността да контролира какво се случва на този паркинг. Освен това, според финансовите експерти, с които се консултирахме, Общината би си върнала инвестицията в рамките на година или две, ако тя беше построила паркинга, дори и ако беше взела заем.

Тоест, Общината е могла да обяви обществена поръчка само за строежа или сама да финансира проекта с банков кредит, можела е да изиска част от приходите, които са от стопанисването на паркинга, защото тук става въпрос и за такси, и за приходи от търговските обекти, които ще се намират на този паркинг. А сега Общината не получава нищо от това. Тоест, целият контрол как се стопанисва паркингът, е в ръцете на частното дружество. Да не говорим, че не е ясно защо е сключила договор за ползване за 30 години, което е много дълъг период. Още повече, договорът не защитава интересите на Общината и обществения интерес, защото са заложени изключително ниски пари за неустойки и гаранции. Този договор може да бъде развален или да се търсят парва по него само по съдебен ред. Това много би затруднило защитата на обществения интерес, а и на Общината като собственик на този имот."

"Частното дружество, на което Общината е предоставила имота си за 30 годни, е съвсем директно свързано с лицата, които свързваме с паркинга на Капитан Андреево. Освен това дружества на финансиста Емил Хърсев в момента са мажоритарен собственик на "Тир паркинг-Русе", който вече е ООД, а всъщност същият човек е мажоритарен собственик и на дружеството, което оперира паркинга на Капитан Андреево. Както знаем, там има обществен проблем с тировете, които преминават, защото те не могат да избират дали да престояват или не на този паркинг там. Същото нещо се случва вече и на Русе.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase