Снимка: БГНЕС
fallback

За последните три години в страната всяка пета онлайн покупка се оказва менте, показва анализ на "Активни потребители" в електронния регистър с актовете на Комисията за защита на потребителите (КЗП) относно нелоялни търговски практики, влезли в сила през 2018, 2019 и 2020 г. Техният общ брой е 167, като се разделят в три основни икономически сектора, предава "Монитор".

Оказва се, че делът на оплакванията през 2018 г. достига до 71,26%. През следващите две години жалбите намаляват значително - 18,56 на сто през 2019 г., и 10,18% през 2020 г. Според експерти от "Активни потребители" спадът на сигналите се обяснява с дългия процес на влизане в сила на актовете - от 1 до 3 години.

Oще по темата

В рамките на анализираните 3 години в икономическия сектор "услуги, свързани с почивка" са установени 75 случая на нелоялни търговски практики, или 44,91% от всички за периода 2018-2020 г.

Преобладават сигналите, свързани с хотели, мотели и къщи за гости - 58 следвани от тези в ресторанти и барове - 10.

При "Потребителски стоки" са регистрирани 58 нарушения, или 34,73% от всички за разглеждания период, а при телекомуникационни услуги - 22 случая на нелоялни търговски практики. Най-честите оплаквания се отнасят за подсектор "Осигуряване на стоки в търговския обект" - 41, при електронната търговия те са 13, или 22,4 на сто от влезлите в сила актове в целия сектор.

Докато в първите два сектора обикновено зад всяка нелоялна практика стои различен извършител. В сектор "Електронна комуникация" установените нелоялни практики се отнасят основно до трите мобилни оператора

Според един от сигналите доставчик на телекомуникационни услуги спира достъпа на клиент до действащ договор, по който потребителят няма никакви задължения, за да го принуди да заплати спорно задължение по друг договор.

"Трите мобилни оператора са най-санкционираните за нелоялни търговски практики. Само за последните 3 години имат над 30 глоби за нарушения. Те обаче са малки и не ги стряскат. По закон трябва да бъдат от 1000 до 30 000 лв., но най-често налаганите са 5-6 хиляди лева средно и тя не е проблем за тях", коментира председателят на "Активни потребители" Богомил Николов пред БНР.

Анализът обобщава, че съществуват два вида нелоялни търговски практики - заблуждаващи и агресивни. Най-честите нарушения са свързани с невярна информация за стоките и услугите, премълчаване или прикриване на важна за потребителите информация, а също и отнемане на свободата на избор за потребителя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

8

xaxsasб

преди 2 години

До 7 - То си е написано В СТРАНАТА. Погледни например един оксиметър който го купуваш от АлиЕкспрес за 2 долара. Тук го преопаковат, пускат новини по БТВ с някой уж вирусолог с предварителен сценарий, той обяснява, че човек е хубаво да има такъв, а на следващият ден Емаг го пускат "на промоция" за 80лв. Който се е занимавал с онлайн търговия знае всички трикове - Уайт лейбъл, ребрандиране и т.н. Ама като внучето е в САЩ или Германия бабата си купува като поп и не асимилира, че новините са измама

7

Анонимен

преди 2 години

У нас финансова култура няма. Месечно правя по над 50 поръчки от цял свят. Амазон, Алиекспрес, Ибей, наши сайтове. Всичко се плаща само и единствено с кредитна карта. Не виртуална, не дебитна, а кредитна. Дори при най-малкия проблем оспрорвам моментално цялата трансакция и парите се връщат при мен. Казвам го като човек с шестцифрен оборот на кредитната си карта на година, обиколил цял свят и пазаруващ онлайн, откакто се помни.

6

Глупости

преди 2 години

Докато живеех в БГ съм направил над 1000 поръчки от БГ сайтове и НИКОГА не е имало проблем. Самият аз имах 2 онлайн магазина и съм изпълнил хиляди перфектни поръчки. Откъде идва тази статистика, не е ясно. Може би "експертите" са включили вехтошарници като оlх, там наистина е пълно с измамници и психари, но и нормалните хора не пазаруват от такива кочини.

fallback