Снимка: Pixabey
fallback

Пазарът на употребявани автомобили в България е залят от стари дизелови коли, пише "24 часа".

Бърза справка в една от водещите търсачки за коли втора ръка у нас показва, че в момента се предлагат почти два пъти повече дизелови коли спрямо бензиновите.

Ако въведете критерий за търсене на автомобили и джипове за обяви, пуснати през последните два дни, с година на производство от 2001 до 2011 г., ще установите, че обявите за дизеловите возила са към 3000, а за бензиновите – към 1700.

А в интернет и социалните мрежи пуснатите за продан употребявани коли в Белгия и Нидерландия средно 9 от 10 са дизелови.

Шофьорите на такива автомобили на възраст 8-10 години бързат да се отърват от тях не толкова заради рестрикциите в централните зони на някои от градовете, а заради високите екологични такси и данъци, които трябва да се плащат всяка година. За по-големите дизелови двигатели - над 150 конски сили, те варират от 2500 до 4500 евро на година.

Градските власти в Брюксел например налагат 6 пъти по-висок данък на дизеловите коли от този на бензиновите. Размерът се определя не само от мощността на двигателя, а и от използваното гориво и количеството отделян въглероден двуокис. В cтoлицaтa на Белгия не могат да се движат дизелови коли, peгиcтpиpaни пpeди 2006 година, кaктo и бeнзинoви, пpoизвeдeни пpeди 2001-а.

Освен че дизеловите предложения на вторичния пазар в Западна Европа са многократно повече, тези автомобили са и по-евтини. Затова и родните търговци също се ориентират към нафтовите употребявани коли.

Тенденцията за увеличаването на дела на дизеловите автомобили спрямо бензиновите си личи и от статистиката на Пътна полиция за регистрациите.

До 1 април тази година у нас на отчет има 2,777 млн. нови и употребявани автомобили. От тях 1,107 млн., или 40% са бензинови, 1,303 (47%) са дизелови, 303 383 (11%) са на газ, 13 235 са хибриди, а 2096 са чисто електрическите леки автомобили.

Преди 12 месеца общо регистрираните автомобили в България са били 2,850 млн., или с почти 100 хиляди повече от сега. 1,257 млн. от тях (44%) са били бензиновите, 1,305 млн. (46%) - дизеловите. Това означава, че намалението на общите регистрации от около 100 хиляди бройки се дължи преди всичко на бензиновите возила, защото при дизеловите регистрации има леко повишение.

В началото на април миналата година колите на газ са били 227 142 (8%), електрическите - 1389, а 9241 са били хибридите.

В края на 2020 г. около 46% (1,332 млн.) от автомобилите в страната са били дизелови, 41% (1,170 млн.) са били бензинови, 12% (340 хил.) - на газ, хибридите са били 0,4% (12 хил.), а изцяло електрическите - 0,07% (1933 броя).

През 2020-а коронавирусът и свързаната с него криза доведоха до спад в продажбите на нови автомобили в България с 37%. Това означава 27 428 продадени нови возила в страната през 2020-а в сравнение с 43 378 през 2019 г.

При колите на старо също има спад, но с 18%. Продадени са 187 179 броя през миналата година в сравнение с 229 039 през 2019-а. Около 66% от превозните средства в България са на възраст над 10 г., а 43% са на повече от 20. Едва 6% от колите са на по-малко от 5 години.

Специалистите смятат, че не само възрастта на превозните средства влияе на екологичната обстановка. Масово автомобилите, които се внасят, идват с катализатор или филтър за твърди частици. След закупуването им катализаторите се свалят и се продават по 100-200 лв.

Над 50% от автомобилите у нас се движат без катализатор или филтър, категорични са автотърговци.

Заради затруднения транспорт и намаленото потребление се забелязва поскъпване на колите втора употреба. Вдигането на цените е с 10-15%. Те се повишават заради по-голямото търсене на употребявани автомобили и сред богатите западноевропейци.

В Испания и Италия например има повишено търсене на коли, навършили 20 г. Обяснението е, че те се купуват от хора, които досега са ползвали обществения транспорт, но вече го намират недостатъчно сигурен в пандемията. През юли и август продажбите на над 20-годишни автомобили в Испания са се увеличили с 31% в сравнение със същия период на м. г.

А в България търговците казват, че най-търсени продължават да са автомобилите в ценовия диапазон до 5000 лева.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

63

master

преди 3 години

До АнонименA be? A de!

62

Анонимен

преди 3 години

"Това означава, че намалението на общите регистрации от около 100 хиляди бройки се дължи преди всичко на бензиновите возила, защото при дизеловите регистрации има леко повишение." Спада със 100к може и да е защото хората си продадоха колите, за да вържат бизнеса или семейния бюджет в корона кризата, а не дизел срещу бензин. Анализът не е достатъчно обоснован, сори.

61

Авто търговец

преди 3 години

Що дизели продадох последните 15 години...а толкова ги ненавиждам....и продължават да се търсят....не мога да си го обясня....

fallback