Снимка: БГНЕС
fallback

Един спасителен хеликоптер не е достатъчен за цяла България. Страната трябва да бъде разпределена на 5 или 6 бази. Идеята е правилото за "златния" час – въздушната линейка да достигне до пострадалия за 30 минути и за останалите 30 минути да го транспортира до специализирано заведение. Това обобщи пред "Монитор"  директорът на Планинската спасителна служба Емил Нешев.

"С определения бюджет от 20 млн. лв. може да се закупи 1 хеликоптер. Оттам нататък обаче следват и други задължителни действия. Най-малкото законово трябва да се регламентира цялата тази дейност и тук не говорим единствено за планинско спасяване – то е една част от така наречената система HEMS – Helicopter Emergency Medical System. На наш език това би означавало въздушни линейки, които обаче са в система – не да имаме единичен хеликоптер, а система от хеликоптери", добави Нешев.  

Oще по темата
По думите му, ако линейката е една, не е ясно къде ще бъде позиционирана тя. "Къде ще е базата и каква територия ще покрива и как ще я покрива? С какво ще е оборудван този хеликоптер? Ще може ли да служи и за планинското спасяване? Защото ако е един, ще трябва да служи при всякакъв вид инциденти", попита още шефът на ПСС.

"Цялата система на HEMS е насочена към всички граждани на Република България. Това е необходимост при катастрофи, при бедствия и аварии, при спешни медицински транспорти, особено при ситуации, в които е труден достъпът до пострадалия. Планинската спасителна служба е частен случай, в годината ние можем да правим 20-30, максимум 40 случая, но един хеликоптер ще трябва да изпълнява много повече, за да се оправдае ресурсът", добави той.

Според него, ако е имало въздушна линейка, загиналият турист на вр. Жълтец е можело да бъде транспортиран още същия ден. "Местоположението му се знаеше още тогава и беше ясно, че става въпрос за инцидент с фатален край. Нищо не налагаше да бързаме, но в същото време пък не можеше да си позволим да оставим тялото в планината дълго време, защото вали сняг, навява го и няма да можем след това да го намерим", обясни Нешев.

"Имало е хора, които са видели как тези двама туристи са тръгнали по избрания от тях маршрут и са им препоръчвали да не го предприемат, защото са видели, че не са достатъчно подготвени за него. Имайте предвид, че става въпрос за един от най-трудните маршрути в България като цяло. Този траверс от Ботев до Добрила е един от най-трудните. Неподходящ е за неподготвени туристи, които нямат достатъчно опит, не знаят колко време ще им отнеме, също така денят е къс, изискват се специални съоръжения и умения, за да се борави с тях", каза още планинският спасител.

"Планинската спасителна служба се състои от над 530 правоспособни планински спасители. От тях 44 само са щатни, които осигуряват денонощното дежурство по четирите основни бази в българските планини. Всички останали са доброволци", сподели Нешев.

Според него те са достатъчни, за да окажат помощ на всички нуждаещи се в планината.

"Заради пандемията има струпване на хора в планината. Хората търсят някакъв начин да се раздвижат, да излязат сред природата. Чистият въздух е привлекателен", добави още шефът на ПСС.

"От години говорим за едни и същи проблеми и отново те се проявяват. Това е подценяване на условията, подценяване на самата планина, подценяване на метеорологичните условия и надценяване на собствените възможности или пък недобро преценяване на уменията – дали можеш да изминеш през такъв сложен маршрут или не, доколко можеш да разчиташ на качества, които си натрупал с времето в планината, доколко си екипиран, доколко можеш да боравиш с тази екипировка. Всичко има значение", добави той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

28

Анонимен

преди 3 години

Не ни трябват никакви линейки-това чини пари! По-добре да подарим на пРосия още 4 МИЛИАРДА. Па българите -вълчи/червени/ ги яли.....

27

Nikola pan

преди 3 години

Крайно време е държавата ни да въведе въздушните линейки ще бъдат спасени десетки живота и похарчените за това пари ще се възстановят СРАМНО е купуваме фрегата и военни самолети за милиарди угаждаме на Разни военни а за вътрешната сигурност Нищо Предлагам да се направи подписка за закупуване на спасителни Хиликоптери.

26

Поне 10 трябват

преди 3 години

Ако купят каквото трябва и против пожари могат да ги използват.....не е нужно да са строго профилирани-- трябва да го измислят някак си .

fallback