Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg
fallback

Не строителната фирма, а Агенция "Пътна инфраструктура" определя как да се ремонтира и строи пътят София – Своге, където в събота стана тежката катастрофа с 17 жертви.  Това коментира за "Дарик" председателят на Надзорния съвет на холдинга "Трейс груп" Николай Михайлов.

Oще по темата

Фирмата е последната, извършила ремонта на участъка в Искърското дефиле, където в събота автобус се преобърна, а при инцидента загинаха 17 души и пострадаха десетки.

Михайлов настоя, че възложителят на ремонта в лицето на Агенция "Пътна инфраструктура" и проектантът по проекта определят как да бъде извършен ремонтът.

"Аз не одобрявам изграждането на бордюри до пътното платно особено в такъв рисков участък, където стана катастрофата", допълни още Михайлов.

Според него при запрашаване на пътя, а след това и при дъжд, мръсотията, която се събира край бордюра, може да намали допълнително сцеплението между гумите и пътното платно. Ремонтът на пътя София – Своге е извършен от дъщерната фирма на холдинга – "Трейс Своге".

От края на юни фирмата е закрита, а капиталът прехвърлен в друго дружество.

В договора за ремонт на пътя Своге – София няма изискване какво трябва да бъде сцеплението на трасето, каза Михайлов.

"Първо, възможно е да има износване на пътната настилка. В конкретния договор, който е правен в Своге, в документацията няма критерий какво трябва да бъде сцеплението по време на изпълнението. Когато са минали четири години, каквото и да е било сцеплението при нов път, след това то се променя драстично по време експлоатацията. Тук има един голям проблем, защото този път е правен по критериите и нормативните документи за второкласен път, като се е имало предвид, че не е толкова натоварен по времето, когато са правени проектите. Ако строителят е направил пътя преди четири години, проектите са правени няколко години преди това. Когато е правен проектът, от заданието за този път може би са минали поне седем-осем години. Тогава са заложени съвсем други критерии", каза Михайлов.

Възложителят и проектантът определят стандарта и качеството на ремонта, а не строителят, допълни той.

"В конкретния случай вероятно се е получил и друг проблем. Гледах снимки, понеже не съм в София, че в участъка на катастрофата има бордюр. Пътните специалисти сме изключително против изграждането на бордюри по пътищата, защото те са голям проблем на безопасността, но такива са нормите на проектиране в момента", каза Михайлов. ой разясни, че около бордюра се натрупват праховидни частици, които особено с смесени с изгорелите газове на тежките автомобили, образуват филм, по който гумите се плъзгат.

"И когато завали дъжд, този филм започва да работи и в може в участъци, особено в участъци с наклони, където се е образувал такъв филм, коефициентът на сцепление да падне много по тези причини, не защото самата настилка има нисък коефициент на сцепление", обясни Михайлов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

54

Анонимен

преди 5 години

Не може да има никакво изискване за сцеплението, защото то се променя в пъти в зависимост от условията. Дъжд, прах и т.н. Затова се слага ограничение на скоростта, където се налага.

53

Анонимен

преди 5 години

Ето това на снимката е въпросният пътен учатък. Пътят е повече от перфектен. А бордюр трябва да има, защото там вървят и пешеходци, това е още в границите на града.

52

Апи

преди 5 години

Когато идеш на лекар, не министерството те лекува, а лекаря! Когато използваш асфалт за градинки за да строиш пътища, сам си си виновен. За това си уж професионалист в строителството, за да знаеш как се правят пътища, и когато от министерството искат от теб да правиш нещо грешно, по-добре откажи проекта, но не убивай хора!!!

fallback