Снимка: архив Булфото
fallback

Над 300 камиона са спрени от движение за по 3 месеца от януари до август, защото шофьорите им са нарушили забрана за преминаване през участък в ремонт. Става дума за ТИР-ове, повечето от които са взети на лизинг.

Собствениците на фирмите протестират срещу тази принудителна административна мярка (ПАМ), която им нанася финансови щети.

Превозвачите се питат как могат да докажат пред КАТ, че са предприели всевъзможни мерки да дисциплинират своите шофьори и въпреки това пак се е намерил някои и друг тираджия да тръгне на своя глава срещу забранителния знак.

Това е казус, породен от поправките на Закона за движение по пътищата, приети в 43-то Народно събрание, пише "Труд". Това обаче е само една от промените, изработени в предишната транспортна комисия, които вече 7 месеца тормозят българските шофьори и пълнят джобовете на катаджиите.

Корупционната схема е проста и се състои от три нива. На най-долното е патрулът на КАТ или ДАИ, който е застанал на 300 метра след забранителния знак и чака жертви. Спират камион и срещу 50 лв. от шофьора нарушител го пускат да продължи. Ако му напишат акт и му вземат документите, случаят отива по-горе – в Областната служба на КАТ. Там чакат да дойде някои от шефовете на фирмата превозвач и да спре издаването на ПАМ срещу суми от порядъка на 500-600 лв. Третото ниво е скрито и води нагоре към началниците – към тях текат отчисления и от първо и от второ ниво.

От януари досега наказанието е наложено на 300 камиони, но вероятно още толкова са "минали" по другата схема - с подкупи за патрулите или пък началниците.

Представители на превозвачите питат защо след поправките законът започва да наказва и камиона заедно с провинилия се шофьор. Ако става въпрос и собственикът на возилото да носи някаква отговорност за нарушението на своя шофьор, то още от 1999 г. в ЗДвП съществува текстът на член 187, който гласи: "Собственик или длъжностно лице, което нареди или съзнателно допусне негов подчинен да извърши нарушение по този закон, се наказва с наказанието, предвидено за извършеното нарушение". С други думи – ако тираджията навлезе в забранен участък и бъде глобен с 300 лв. и книжката му се вземе за 1 месец, същото наказание може да бъде наложено и на прекия му шеф, без никаква ПАМ и без никакви изнудвания и рушвети.

Друг въпрос е колко е съразмерно да се наказва сурово навлизането в забранен участък извън населените места (нарушение на пътен знак В2) и да се спира колата от движение, а само 20 лв. да е глобата при нарушение на знак "Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство" (Б2).

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

17

Аз

преди 4 години

Влязох срещу знак с камион над 12т какво е наказанието за мен и какво за фирмата

16

питанка

преди 6 години

защо шофьора,нарушил закона, се наказва с един месец,а камиона с 3 месеца на трупчета

15

Mon

преди 6 години

Стига са ревали...90% от шофьорите карат в забранените участъци по нареждане на т.н. бизнесмени (чорбаджии), а после се оправдават, че видиш ли, те горките са жертва.А колко данъци и осигуровки се крият в този бранш и дума да не става!!! Крайно време е и тук държавата да си влезе в ролята и да започнат сериозни санкции.Да не засягам и темата за така нареченото "каране на магнит", където е крайно време да започнат да се взимат лицензи, а глобите да са 5-6 цифрени суми.

fallback