Снимка: Архив БТА
fallback

Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) изнесе първоначалния анализ на оценките от изпитите след 4 клас и на Националното външно оценяване (НВО) след 7 клас.

Лошата новина е свързана с цялостен преглед на резултатите на учениците за 2011 г., включително и на зрелостниците.

Добрич, Монтана, Разград, Търговище и Шумен са градовете с най-ниски оценки.

Има леко разминаване при различните изпити, но в общи линии това са проблемните области, в които резултатите и след 4 клас, и след 7 клас, а и на зрелостниците са много по-слаби спрямо останалите градове.

За по-голямо обобщение не може да се говори, защото при различните изпити се проверяват различни компетенции и така на практика МОМН не може да анализира цялостния процес на обучение в средното образование.

На изпита след 4 клас например не се проверява усвоена ли е учебната програма, а доколко са изравнени стандартите в обучението в различните градове.

При Националното външно оценяване пък се проверяват знанията на учениците върху конкретната учебна програма.

И въпреки това е ясно, че в посочените области има проблем, какво трябва да се направи там?... МОМН тепърва ще събира мнения.

Заместник-министърът на образованието Милена Дамянова обяви нещо като националната кампания за изработване на спешни мерки за компенсация на дефицитите в средното образование.

Oще по темата

Още на 15 юни започват срещи с Регионалните инспекторати, за да се набележат мерки и конкретни действия на няколко равнища: национално, регионално и училищно.

Какво на практика означава това?

  • Ще се изработи нова система за инспектиране на качеството на образованието в проблемните райони. Тя ще се базира на пряко и постоянно наблюдение на „добри“ и „слаби“ училища (определени по Националното външно оценяване), за да се изработят общи критерии. (От МОМН отказаха да дадат такава класация.)
  • На регионално равнище започват постоянни срещи, инспекции и анализ на конкретните проблеми, от които за следващата учебна година трябва да се подготви пакет от мерки и конкретни действия по места.
  • Инспекторатите ще следят дали се спазва графикът за консултации на учениците, който трябва да подготвя всеки директор и да включва основните предмети.
  • Ще се наблюдават с особено внимание училищата, при които текущата оценка се различава от тази на НВО.
  • Информацията за методиките на обучение ще се събира чрез анкетни карти, разговори с учители и родители.

Средствата са осигурени по Оперативна програма “Човешки ресурси“ и са близо 1 млн. и 200 хил. лв., уточни Дамянова.

Цялостната инспекция на системата трябва да приключи до септември и да се приложи на практика през новата учебна година, за да се преодолее дефицитът в конкретните райони, заяви ресорната заместник-министърка.

Резултати от НВО 7 клас

Все пак има и добра новина от първоначалния анализ на оценяването на учениците от 4 и 7 клас. Той обаче не се крие в резултатите, а в завишаването на критериите.

За първи път при оценяването на седмокласниците тройката е с 2 точки повече от миналата година (2011 г. – Среден 3 = 15,5 т.; 2010 г. – Среден 3 = 13 т.).

Това автоматично леко е понижило резултатите на седмокласниците тази година спрямо миналата.

Прави впечатление, че резултатите от въпросите по български език и литература (БЕЛ) и по математика са по-слаби от миналогодишните, но за сметка на това се увеличава успеваемостта по история и цивилизации, география и чужди езици.

Средните резултати по БЕЛ след 7 кл. са над 59,64 точки, а за математика – 52,09 т. и за двата модула. Това означава, че средният успех от НВО е Добър 4 и по български, и по математика.

В теста по български език за първи път има въведен и отворен въпрос, който е затруднил учениците.

За сметка на това от МОМН опровергаха предположенията от миналата година, че резултатът от преразказа е пряко свързан с текста.

Според експертите резултатите показват почти еднакво равнище на оценяваните компетентности на випуск 2010 г. и 2011 г.

Слаба оценка по български език са получили 375 деца, а по математика – 193.

Отличниците по БЕЛ тази година отново са 7, както миналата (100 т. на двата модула). По математика са едва 69 спрямо 147 седмокласници с по 100 т. за 2010 г.

Най-добре на изпитите са се представили учениците от София, Перник, Габрово и Варна.

Резултати от изпита след 4 клас

Изпитът в този формат се провежда за 5-а поредна година, явили са се 66 034 деца в 1883 училища.

Най-добре са се справили децата по предметите "човек и природа" и "човек и общество", резултатите по математика са най-ниски.

И тук, като при зрелостниците, обаче се забелязва притеснителна тенденция: на теория децата знаят повече, отколкото на практика.

По математика децата са се затруднили най-много със задачите по геометрия, изискващи разпознаването на различните видове триъгълници.

По БЕЛ четвъртокласниците са се представили най-зле при изписването на неударените гласни, а владеят най-добре степенуването на прилагателните имена.

Постиженията на учениците обаче са свързани с: въпросите от гражданско образование, което е вплетено в образователната им програма; както и по БЕЛ – при четенето и разбирането на факти, свързани с изучавани автори и творби.

Няма голяма разлика при представянето на момичетата и момчетата от 4 клас.

В сравнение с 2010 г. има слабо повишаване на резултатите в 26 от 28 области в страната.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

184

Продължение на 190 т

преди 12 години

Защо когато се има Зрелостни изпити или външно оценяване цялото училище не работи, а условия за работа в училище има./Визирам полупразните селски училища./ Нито преподавателите са заети /квестори или командировани/ нито нищо. Та нима приучихме децата. Накрая ще питам и на такива училища ли ще се разпределят пари "Диференцирано плащане" - дето нямат никакви изяви. А може би имат 4 класниците, на които буквално им се диктуват отговорите от тестовете във външното оценяванеVНаправете една анкета/

183

ІІ -ри Родител

преди 12 години

Добре е, че има училище в селата. Имам син за 7 клас. Класът е маломерен будни, деца лесно се работи. През изминалата учебна година нямаше нито един класирал е на никаква олимпиада или конкурси, дори на общинско ниво. Много учебни дисциплини се преподават от учители нямащи специалности по възлови учебни дисциплини. Цели се осигуряване нормативи на някой даскал. В същото време има добри учители по своите дисциплини без работа, които биха се съгласили да са лектори. През м. май учиха само 5 дена.

182

Родител

преди 12 години

178Изцяло се покрива с моите виждания, по всеки пункт!

fallback