Снимка: Архив Булфото

Треската от матурите свърши за тази година. Резултатите са готови, сега е време за анализи.

Общите изводи са, че шестиците са се увеличили спрямо миналата година, двойките са намалели.

Най-много зрелостници са се явили на изпитите по география, биология и английски език. Най-слаб интерес има традиционно към чуждите езици като руски, испански и италиански. 

По български език и литература (БЕЛ) например пълните отличници са 1091 спрямо 701 за 2010 г., а двойките – 2391 към 3153 за 2010 г.

Най-силно са се представили зрелостниците в София-град, Стара Загора и Пловдив, а най-зле – в Разград, Търговище и Шумен, като миналата година.

Традиционно най-добри резултати са дали учениците от профилираните гимназии, следвани от училищата по изкуствата, среднообразователните и професионалните гимназии.

Хванали са само петима преписвачи, които са с анулирани работи по БЕЛ. За страната са общо 9 случаите, което е нищожно малък процент на фона на всички явили се, обясни министър Сергей Игнатов.

Резултатите от миналогодишния изпит по география, когато 33% от децата имаха двойки, са, че около 8-9 хиляди дванадесетокласници са се пренасочили към биология, философски цикъл и английски език.

Това води до няколко резултата: двойките по география са почти два пъти по-малко (15,97%), оценките над 4 са 10 пъти повече от миналогодишните.

За сметка на това резултатите по предметите, които са поели тези 8-9 зрелостници, са с доста повече двойки. В проценти това означава 12,89% слаби оценки за философията и 10,19% за биологията.

Като положителна тенденция от Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) отчитат увеличението на явилите се на избираеми предмети като математика, физика и химия, които имат и голям процент високи оценки.

Като цяло са останали само децата, които са мотивирани и със задълбочени познания в областите, обясни Евгения Костадинова, директор на „Политика в общото образование”.

Още по темата

От министерството се похвалиха най-много с това, че зрелостниците са започнали да четат, интерпретират и създават текстове.

Ако миналата година 40% от явилите се на БЕЛ са отказали да пишат есета и да отговарят на отворените въпроси, тази година те са с 10% по-малко, което автоматично им носи повече точки.

Експертите от МОМН разтълкуваха тенденцията като „спрели са да зубрят, започнали са да четат и пишат“.

Дотук добре, обаче за сметка на това на въпросите в теста по БЕЛ, свързани с пунктуация и правопис, зрелостниците имат масово слаби резултати.

Изводът направи министър Игнатов: „От високо теоретично ниво програмите трябва да се ориентират към практическо усвояване на учебния материал. Трябва да се работи и за усвояването на определен лексикален запас“.

Практика и пак практика в учебните програми, но след 2015 г. След промяната на Закона за средното образование, обясни зам.-министърката Милена Дамянова.

Тогава ще се променят и критериите за оценяване, като се премине към реално оценяване на получения брой точки. В момента 23 т. са за слаб, а шестиците са над 77 т. (при максимален брой 100 т.)

За пореден път министърът обясни, че рязка промяна в критериите за оценяване не може да има, защото системата трябва да има време за адаптация.

Цялостна промяна на държавните образователни изисквания ще има най-рано до 4 години. До 2015 г. трябва да се разработят концепциите и да се обнародва подготвяният нов закон за средното образование.

Резултатите от матура 2011 вече са качени на rezultati.zamaturite.bg, където всеки зрелостник може да провери оценките си по ЕГН.

Най-добрите есета и работи от олимпиади ще бъдат публикувани на сайта на министерството до дни.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase