Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Началото на туристическия сезон е факт, който по традиция е изключително важен за България. Страната обаче се намира между две свръх популярни туристически дестинации като Турция и Гърция. За това и в Bloomberg TV Bulgaria попитахме петима експерти как страната ни може да се конкурира за туристи с Турция и Гърция.

Димитър Попов, Penguin травъл

“Когато се конкурираме с някой, въпросът, който се поставя, е с какво се конкурираме. Най-лесно е да се конкурират с това, което ние имаме повече от това, което те имат. Това не е морският ни туризъм, ако се конкурираме с Гърция и Турция, ние трябва да се конкурираме с това, което те имат в по-малка степен – например планините. България е основно планинска страна, има огромен планински и всякакъв вид устойчив туризъм. Този тип туризъм бележи страхотен ръст в последните години, особено след пандемията. А в същото време Албания, която има по-малък потенциал от нашия ни надминава във това отношение. Всичко е въпрос на реклама.“

Георги Дучев, изпълнителен директор на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели

“Трудно е, но не е невъзможно както всяко нещо, което е подплатено с достатъчно амбиция и усилия. Трудно може в летния туризъм да се конкурираме с Турция и Гърция като плажна ивица, защото имаме около 400 км, Гърция има 11 000-12 000 км, а Турция също има хиляди километри. Трудно може да се конкурираме и като море, защото знаете тюркоазените води на Йонийско и Средиземно море и самата гледка. Виждам решение в така наречения туризъм на преживяванията, който става все по-популярен напоследък. Тоест ние да предлагаме на туристите, които обмислят да дойдат един пакет от преживявания. Това е нещо, с което можем да се конкурираме. В момента Турция и Гърция не са ни конкуренти, а се конкурираме с Мароко, Тунис. Последните няколко години бих казал, че нещата не се развиха достатъчно добре. Време е да се потрудим в това отношение.“

Константин Занков, главен експерт в Институт за анализи и оценки в туризма, маркетинг и бизнес консултант

“Около България имаме много добри примери в сферата на туризма в лицето на Гърция и Турция. Със сигурност има добри практики, от които може да се учим. Трябва ни технически план за внедряване на световни добри практики, като това как да се възползваме от съвременни маркетинг тенденции и възможности за развитие на туризъма и да ги изпълняваме по план. От една страна може да си говорим за подобряване на инфраструктурата, разширяване и модернизиране на летищата, железопътни пътища, транспортните средства, с които туристите пристигат в страната. Трябва да привличаме международни хотелски вериги, за да повишаваме качеството на хотелската услуга, въпреки че в България има много добри хотелски бази с изключително добра хотелска инфраструктура. Маркетингът е в основата на всичко и историята, която разказваме за бранда – България като туристическа дестинация, така че трябва да правим атрактивни маркетингови реклами за ключови за нас пазари. С правилна маркетингова стратегия ще доведе до говорене за бранда България и до туризъм, инвестиции и много други възможности за развитие на нашата страна и за увеличаване на бюджетите за реклама, които имаме на фона на тези в Гърция и Турция, които са десетина пъти по-малко. Трябва да имаме разнообразие на туристическите продукти, имаме много добри плажове, добри условия, но не трябва да акцентираме на тях, тъй като няма острови или такава плажна ивица като Гърция и Турция, така че трябва да се фокусираме на цялостното изживяване на туризъм в четири сезона, а не само на плаж и море. Трябва да развиваме културно-познавателен, екосъобразен, приключенски, спа и уелнес, спортен, събитиен и други различни атрактивни форми на туризъм.“

Даниела Стоева, член на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА)

“Най-краткият отговор е трудно, но не невъзможно. Ще го погледна през призмата на културния туризъм, тъй като имаме много добри предпоставки, като богатство на културно-историческо наследство и нивото на запазване на обектите са на изключително високо ниво. Но все още си оставаме „terra incognita” в това отношение, тъй като през изминалите години и сега България не успя да се наложи като дестинация за културен туризъм, а това е едно много по-силно конкурентно предимство на дестинация България, спрямо най-големите ни конкуренти в региона. Това, което смятам, че трябва да направим е да потърсим силата си в разнообразието, което има на нашата територия, защото и в Турция, и Гърция не може да се конкурираме с плажната ивица. Но бихме могли да го направим с културното наследство, където също няма да е лесно, защото те също разполагат с такова и то е добре познато, но пък ние имаме една уникална комбинация и именно с това трябва да излезем като конкурентно предимство, а именно ние сме го кръстили „WWW.Bulgaria – wine, wellness, world heritage”. Комбинацията от балнеология – термалните ни води, хубавото вино и световното културно наследство, с което разполагаме, би могло да бъде като лайт мотив в нашето представяне на чуждите пазари и по този начин да излезем като конкуренция със съседните страни.“

Венцислав Венев, Български туристически съюз

„За да бъдем конкурентни на такива развити държави като Гърция и Турция в сферата на туризма, ние трябва да използваме нашите дадености, които ни ги е дала природата. Като географско положение на България имаме няколко много важни предимства. Най-важното е това, че България на една много малка територия има изключително разнообразие на природни, културни и исторически забележителности. Другото голямо предимство е нашето географско положение, тъй като в България все още имаме четири сезона. Това е нещо, което нямат в Гърция и Турция, а ние все още не го използваме. Най-важното ни предимство е, че имаме много добър и сравнително дълъг ски сезон. Използваме го основно за традиционните ски дисциплини, но освен нормалните алпийски ски има много различни видове зимен туризъм, който не е достатъчно добре развит в България. България има и друго предимство, ние сме зелена държава, все още в страната има големи зелени площи и големи райони, които са добре картирани и добре маркирани маршрути за разходки. Друго предимство, освен историческите и културните забележителности, ние сме направили много добър достъп на нашите места за настаняване в планинските райони. Това е нещо, което нито в Гърция, нито в Турция е добре развито. Потенциалът, който имат нашите места за настаняване, е добре познат на нашите туристи, но за съжаление чужди туристи не го познават много добре и това е ролята, която организация като „Български Туристически съюз“ изпълняваме в момента и един от приоритетите, към които сме насочили нашето внимание. Стоте национални туристически обекта е уникално за България движение, което се използва все повече и от наши гости от чужбина. Когато промотираме движението на чужденци, те са много учудени в първия момент, но след това грабва тяхното внимание и много от тях започват да обикалят по нашите забележителности. Последната година заедно с наши партньори успяхме да дигитализираме и вече има приложение за телефон, където много лесно може да се получи достъп до тези забележителности. Минералните извори и минералните води са друго голямо наше предимство.“

България привлича туристи със своите плажове. Факт е обаче, че плажните ивици на Турция и Гърция са доста по-големи от тази на нашата страна. За това и е по-трудно да се привличат по-широки групи от туристи. Все пак има алтернативи за привличането на посетители.

Добре е България да разработи туристически сфери, които в момента са на заден план. Такива са спа туризма, планинския туризъм, обиколките с езда и екотуризма. Това все са алтернативи, които са уникални. На тях трудно могат да дадат отговор и нашите съседи.

Важно е България да преработи предоставянето на своята услуга. Вероятно трябва да се обръща повече внимание на персонала и на образованието в сферата.

България продължава да не обръща достатъчно внимание на културния туризъм. Страната има и проблем с маркетинга. Рекламният ни бюджет продължава да изостава с пъти от този на нашите съседи. Появиха се и призиви за повече внимание към традиционната кулирания и обиколки към известни забележителности.

Очакванията за летния туристически сезон са да има повишение от десет процента през тази година. Черноморието е основен магнит за туристи в нашата държава. Важно е обаче да се разработят останалите сфери. Реално алтернативите са тези, които могат да ни направят конкурентни на нашите съседи.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase