Снимка: архив, БГНЕС
fallback

От началото на месеца влезе в сила наредба, която ограничава влизането в центъра на София на най-старите автомобили. Забраната важи за колите с бензинов двигател, произведени преди 1996 г. и за тези с дизелов, произведени преди 2002 г.

Oще по темата
Въглеродният отпечатък, който оставят автомобилите е огромен, ако се счете периодът от производството му до неговото приключване като автомобил, каза пред БНР доц. д-р инж. Дурхан Салиев от катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Техническия университет.

„Но влиянието, което оказват в околната среда, в градовете, може да се каже, че е една минимална част от всички останали замърсители, ако говорим за въглероден окис и въглероден двуокис“, обясни доц. Салиев.

Той даде пример с проучване отпреди няколко години, което показва, че в големите градове в Европа, включително и в София, замърсяването от транспорт е около 17% от общото замърсяване.

„Това е нещо, което не се смята да оказва толкова сериозно влияние. Друг е въпросът, че въпреки минималното замърсяване на фона на останалите замърсители – 17% е малко, но все пак има и частици, които сериозно увреждат здравето, въпреки малкия им процент“, добави доц. д-р инж. Дурхан Салиев.

По думите му не може да се очаква голямо подобрение в качеството на въздуха вследствие на въведената забрана, която ограничава влизането в центъра на града на стари автомобили.

„Не е въпросът да ограничим хората да пътуват, а да им създадем условия. Ако направим така, че пътуването да се извършва с възможно най-малко спирания, то тази мярка в един момент ще се окаже, че може да отпадне. Когато автомобилът престоява, той отделя различно количество вредни емисии, а когато ускорява, това е режимът на работа на двигателя с вътрешно горене, в който се отделят най-много вредни емисии. Ако успеем да създадем условия на движение, които да гарантират минимален брой спирания – „зелени вълни“, координираме ли светофарните уредби по такъв начин, че да имаме най-малко спирания, ще решим една огромна част от проблема със замърсяването“, уточни доц. Салиев.

Според него, за да оставят хората автомобилите, трябва да са създадени условия за привлекателен градски транспорт.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

23

Един

преди 8 месеца

До Алекс...понеже този район е под стъклен похлупак и замърсяването в останалата част не стига до него. Мислиш с г*за си!

22

Алекс

преди 8 месеца

И този е от доцентите в повече.Когато разкараш пушещия скрап от центъра на София,въздухът в района става по-чист.Елементарно е.

21

Ъм

преди 8 месеца

Минимално количество здрав разум би трябвало да говори на всеки, че е невъзможно замърсяването от автомобилен транспорт да е еднакво в различните градове, щото профилът на градовете е различен. Каквото и число да се цитира, то е средно. Бързо търсене в Гугъл показва, че въпросното проучване пък не е за градовете, а за общото замърсяване на въздуха в Европа. В градовете пропорцията на замърсяване от пътния транспорт е значително по-голяма. И гаранция, че в София тя е над средната за Европа...

fallback