Снимка: БГНЕС
fallback

Нискоемисионната зона (НЕЗ) за автомобили в София ще влезе в сила на 1 декември 2023 г. и ще е валидна до 29 февруари 2024 г. Зоната се въвежда в т.нар. малък ринг, който обхваща бул. "Васил Левски", бул. "Патриарх Евтимий", бул. "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска" и бул. "Сливница".

НЕЗ беше приета от предишния общински съвет в края на миналата 2022 г. в изпълнение на решение на Софийския градски съд. Тогава съдът постанови, че Столичната община трябва да предприеме мерки за въвеждането на нискоемисионни зони като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха особено през зимните месеци.

“Зоната трябва да бъде въведена сега, защото такова е решението на съда и на предишния общински съвет. Новият екип на общината няма как да не се съобрази с това.”, каза кметът на София Васил Терзиев. "Ние обаче ще анализираме внимателно ефекта от въвеждането на нискоемисионната зона и след детайлен анализ ще предложим на Столичния общински съвет как да продължим в бъдеще и какви да са следващите стъпки за 2024 г.", добави той.

Кметът на София поясни, че за съжаление предишният екип на общината не е провел активна и ясна разяснителна кампания, което може да доведе до объркване сред хората, които ще използват старите си автомобили в идеалния център на столицата. Ето защо при първи нарушения хората ще бъдат предупреждавани и няма да бъдат санкционирани.

Достъпът в НЕЗ на града ще бъде ограничен за всички автомобили от I екогрупа. Това са бензиновите с датата на първа регистрация преди 1 януари 1996 г., и дизеловите с регистрация преди 1 януари 2002 г.

Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. Това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). При наличие на вече издаден стикер за паркиране (по местоживеене) в рамките на зоната за платено паркиране в града, няма да има нужда да се подава заявление. В този случай данните на гражданите и автомобилите им ще бъдат автоматично отчетени в контролиращата система. Хората без стикери и живеещи в рамките на нискоемисионна зона ще трябва да подават заявления до ЦГМ, за да бъдат изключени от ограниченията. Същото се отнася и за хората с увреждания, като те ще могат да регистрират до 2 автомобила, с които да преминават през зоната.

До 1 декември на входните улици по границата на НЕЗ ще бъдат разположени пътни знаци, които ясно обозначават нейния обхват. Автомобилите, чийто достъп ще е забранен до края на февруари 2024 г., ще могат да ползват заобиколни маршрути.

Практиката за въвежда на нискоемисионни зони се налага по цял свят от години и в над 300 града в света има подобни рингове. Някои са доста по-строги от това, което се въвежда столицата. Зоните с ниски емисии могат да са ефективна мярка за подобряването на качеството на въздуха, тъй като чрез въвеждането им се намаляват емисиите на фини прахови частици. Те насърчават използването на алтернативни начини на придвижване в централните части и повече употреба на градския транспорт. Въвеждането им цели също ограничаване на задръстванията и създаване на по-добри условия на живот в градовете.

След края на февруари, Столичната община ще информира гражданите за ефекта от НЕЗ, съобщиха от екипа на Васил Терзиев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

36

Денисс

преди 9 месеца

47 години работя за този град и по-голяма простотия от тази не съм видял!Минаха татари,хуни,вандали,въпреки всичко градът оцелява.Как ще квалифицират бензинките след 1994 г.смонтирани газови инсталации за по 1000-1500лв. с 0"нулеви емисии?90-95% от старите автомобили са такива.Градът е потънал в мръсотия,засипан от кал и пясък,опашен и гнусен и вие решаване проблемът със замърсяването му,като спиране тези чийто дял е между 3 и 5%.18 години се вършеха простотии и явно ще продължат!.

35

Анонимен

преди 9 месеца

Свободно движение на хора:))

34

Анонимен

преди 9 месеца

Тези "ниско емисионни зони" са абсолютна глупотевица. Тотална измислица на зелените комунисти! Има две цели. Да събира пари и да дава власт на общинарите над хората! Няма нито един анализ, как подобна забрана ще подобри качеството на въздуха. Няма, защото няма да го подобри. Само ще се съберат едни пари от едни глоби!

fallback