Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg

Заради бездействието на Центъра за градска мобилност всички с данъците си плащаме за гратисчиите в градския транспорт. Контролът в градския транспорт на София е неефективен и на загуба, съобщиха от „Спаси София“.
Данните за годината преди пандемията (2019), показват, че 207 контрольори са съставили едва 20 368 акта за годината - по половин акт на работен ден. Събраните глоби са по 18 лв. на работен ден на контрольор.  Работните цели за контрольорите са смешни - по 100 контролирани карти за цял работен ден. Това се постига само с проверяването на един-единствен трамвай или автобус.

В същото време разходите за заплати за контрольорите са около 2,4 млн. лв., докато приходите от глобите са над два пъти по-малко - 0,9 млн. лв. за годината. Загубата е 1,5 млн. лв., пресмятат от „Спаси София“.

„Данните показват един неработещ контрол на градския транспорт в София. Контрольорите не са достатъчно мотивирани да откриват и санкционират всички нередовни пътници. Разходите са по-големи, отколкото приходи от глоби и от покупка на билети за пътуване“, коментира пред Радио София Андрей Зографски от „Спаси София“.
По думите му от ЦГМ не знаят процента на гратисчиите, но се предполага, че за наземния транспорт те са между 30 и 50%. В метрото контрольорите са (почти) излишни, защото достъпът е регулират с турникети.

Само за 2020 г. столичният градски транспорт е генерирал около 50 млн. лв. загуба над предвидената.

Ако искаме безплатно да пътуваме в София, ще трябва всички жители на столицата - и пенсионерите, да плащат по 300 лв. на година като данъци, коментира още Зографски.

По думите му столичният обществен транспорт все още няма определен бюджет за 2021 г.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase