Снимка: БТА
fallback

През септември следващата година ще са готови първите 5 станции с 5 км трасе на третата линия на метрото - от пазара на "Красно село", при булевардите "България" и "Гешов", при ВМА, при НДК и при Попа. Пътуването от "Красно село" до центъра ще отнема 7-8 минути.

След това - през декември догодина, ще бъдат пуснати и още 3 станции - при Орлов мост, до Малък градски театър "Зад канала" и на бул. "Вл. Вазов", която ще носи името "Хаджи Димитър". Тогава от станция "Хаджи Димитър" до центъра с подземните влакчета ще се стига за около 10 минути.

Oще по темата

За януари 2020 г. е планирано пускането на последните 4 станции на линията - от "Красно село" до Околовръстния път при кварталите "Овча купел" и "Горна баня". Там ще има и малка жп гара за пътуващите с влака по линията София - Перник, за да може и те да ползват метрото. С него живеещите в "Овча купел" ще стигат до центъра за 12 минути.

Строителството на третия лъч на метрото е разделено на два етапа. Първият включва 8 км трасе, 8 станции и доставка на 20 метровлака. Той струва 398 млн. евро, като 321 млн. са осигурени от европейските фондове, а останалите средства са съфинансиране от общината.

Изграждането на втория участък, който е 4 км и е с 4 станции, струва 101 млн. евро. Средствата отново са от еврофондовете и местно съфинансиране.

"В момента тунелопробивната машина е на Орлов мост. Според графика тя трябва да излезе на станцията при Малък градски театър "Зад канала" през февруари и да освободи пероните за работа по вътрешните конструкции и довършителни дейности. По първите станции, през които мина къртицата - на пазара при "Красно село" и на бул. "България", вече сме започнали архитектурното оформление", разказа шефът на "Метрополитен" ЕАД проф. Стоян Братоев.

Той коментира пред "24 часа", че четири пъти се е налагало да бъдат сменяни резците на тунелопробивната машина в участъка при пазара на "Красно село". Причината е абразивен пясък, който увреждал режещите инструменти на къртицата.

"Пясъкът буквално изяждаше резците. Нормалната им подмяна е веднъж при влизане в станция, а на "Красно село" това се случи 4 пъти. Една подмяна отнема 5-6 дни. В един участък се наложи да използваме и тежководолази. Те влязоха в забойната камера на тунелопробивната машина. Трябваше да се подаде специален разтвор, чието налягане е по-голямо от това на почвата, за да няма слягане. Двама души изкараха специален курс, за да го направят. Геологията е много сложна. Сега в участъка от Орлов мост до Малък градски театър "Зад канала" отново къртицата ще мине под Перловската река", каза Братоев.

Всъщност изпълнението на първия етап от третата линия вече е почти 80%. Вторият етап е на 46%, а тунелопробивната машина е свършила 85% от работата си. По строителството на метрото работят около 800 души.

Любопитен детайл е, че двете най-дълбоки станции по линията ще са при Орлов мост и при НДК. Причината е, че там третата линия ще се размине с другите две. При Орлов мост тя минава под първата линия и дъното на станцията е на 28 м дълбочина, а перонът - на 26 м под земята. При НДК пък третата линия минава под втората и станцията е на 24 м дълбочина.

Най-напреднали са станциите на булевардите "България" и "Гешов" и до пазара на "Красно село". Там вече са положени релсите и контактните кабели. Монтират се ескалатори, работи се по настилките и стените на пероните. И четирите входа на подлеза на булевардите "България" и "Гешов" ще бъдат и за метростанцията.

И този път по някои от станциите ще има детайл в архитектурното им оформление, свързан с името и мястото. Така ще е на Орлов мост, а при Малък градски театър "Зад канала" тя ще носи името "Театрална" заради театрите наоколо. Станцията на бул. "България" ще е решена в цветовете на трикольора - бяло, зелено и червено, издаде проф. Братоев.

Там през декември ще се освободи локалното платно, което бе затворено заради строителството. Останалите стеснения по булевардите ще бъдат премахнати до лятото.

През март пък в метростанцията при "Красно село" ще започнат тестовете с влак. Специално за новата линия са купени 20 метровлака "Сименс", като половината вече са в София. Освен че са най-ново поколение, те имат опция за автоматично управление без машинист.

Третата линия ще се отличава от действащите две и с това, че ще има прозрачни врати на пероните. Те ще са високи 1,60 м и ще се отварят автоматично при пристигането на влака на станцията и ще се затварят, след като той тръгне. Поставят се, за да има по-голяма сигурност за пътниците.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

47

Чоко

преди 5 години

Не ми се мисли каква тотална тапа щеше да е в София без вече изградените отсечки на метрото. Предсавяте ли си Люлин и Младост без метро и всички мякащи в колите на път за центъра.

46

Анонимен

преди 5 години

При Бай Тошо е построена отсечката прир НДК, отсечката при Сердика, също е подготвяна отсечката при Оролво мост, но руснаците не позволиха, че има там база. Също така е създаден подлеза при Старата Телевизионна кула, който бе идеален за метро.

45

Анонимен

преди 5 години

Комуноидите си говорят алабализми а София се развива добре и става по модерна.

fallback