fallback

Общ преглед

Днес се навършват 130 години от откриване на Централна гара София. По този повод и по случай Деня на железничаря, който по традиция се отбелязва през първата неделя на август, от 12.00 часа в чакалнята на гарата ще се състои фолклорен флашмоб. Това информират от отдел "Връзки с обществеността и протокол" на Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Служители на железницата, ансамбъл Българани и пътници ще отбележат годишнината на знаковата сграда с празнични хора.

Първата сграда е проектирана от архитектите Антонин Колар, Богдан Прошек и Тодор Марков и е пусната в експлоатация през 1888 г.. Тя е напълно разрушена на 15 април 1974 г., а новата - по проект на арх. Милко Бечев, е открита на 6 септември същата година, се отбелязва в информацията.

На 3 април 2014 г. започна цялостен ремонт на гарата със средства от ОП "Транспорт", който приключи в началото на 2016.

За пръв началник на Софийската гара е назначен Йосиф Карапиров, служител в Хиршовата железница.

От НКЖИ припомнят и историята на международната трансбалканска железница Виена-Цариград, част от която преминава през България.

След Освобождението Австро-Унгария, Сърбия, България и Турция се задължават да построят на своите територии съответните железопътни участъци. За страната ни това е Цариброд- София-Вакарел. Преговорите за трансбалканската железница между четирите заинтересовани държави започват от 1881 г. и продължават до май 1883 г., когато във Виена е подписана Четворна конвенция.

Непосредствено след това в Народното събрание на България се внася закон за построяването на железопътната линия Цариброд-София-Вакарел. Предприемачът Иван Грозев създава българско акционерно дружество, което получава залог от Българската народна банка.

Съгласно договора жп линията трябва да бъде предадена за експлоатация в края на 1886 г., но заради събитията около Съединението и обявената война на България от Сърбия тя е завършена през 1888 г. На 7 юни линията е свързана със сръбските железници, а на 1 август е въведена в международна експлоатация.

Откриването на линията за международни съобщения, а заедно с това и освещаването на Централна гара София става на 1 август 1888 г., когато по обяд пристига първият международен влак от Лондон и Париж /легендарният Ориент експрес/, който отпътува рано на другия ден за Пловдив, Одрин и Цариград.

За времето си гара София е била най-внушителната не само за България, но и за Балканите. Тя е имала скромен висок свод над вестибюла, съединен с часовникова кула, която гледа към Витоша. В нея се помещават всички служебни канцеларии, а за пътниците е имало три чакални: първи клас с червени кадифени канапета, втори клас - със зелени и трети - с дървени пейки.

Гарата се е осветявала от газови лампи.

Отбелязването на годишнина на Централна гара София е част от събитията, с които ще бъде отбелязана 130-та годишнина от съществуването на Българските държавни железници, наследници на които са Национална компания "Железопътна инфраструктура" и "Холдинг БДЖ" ЕАД.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

8

Анонимен

преди 5 години

Тя е напълно разрушена на 15 април 1974 г., а новата - по проект на арх. Милко Бечев, е открита на 6 септември същата година, се отбелязва в информацията.====На 3 април 2014 г. започна цялостен ремонт на гарата със средства от ОП "Транспорт", който приключи в началото на 2016.-----Ремонта трае 2 години а построяването и само 6 месеца като имате предвид 4е са бутали старата сграда. В зада4ата се пита. Как се работеше по времето на гнилия социализъм и как се работи сега в светлия капитализъм.

7

Анонимен

преди 5 години

На снимката е показаната старата централна гара, а сегашната е социалистическата (очевидно), която няма нищо общо.

6

Анонимен

преди 5 години

130 годин мизерия

fallback