Снимка: Олег Попов, Dnes.bg

Ако темпът на строителството в София се запази, е реалистично да се очаква разширение на метрото с още 15-20 км в следващите 15-ина години.

Това обяви шефът на "Метрополитен" Стоян Братоев в навечерието на 20-годишнината на софийското метро. То стартира на 28 януари 1998 г., макар и скромно - с едва 6 км и 5 метростанции. 

Амбициите на ръководството на подземната железница е след 15 години тя да обхваща 45% от всички пътници в града и всички квартали да имат достъп до нея.

Третата линия на метрото, която се строи в момента, ще е в духа на най-новите световни стандарти и ще бъде доста различна от досегашната, обясни Братоев пред "Фокус".

Още по темата

Той припомни, че влакчетата ще бъдат без машинисти, макар че в началото ще стартират с машинисти. 

"Спецификата на третата линия на метрото, не само влаковете, а и на самата транспортна автоматика, е ново поколение, която е в полза на сигурността. Влаковете имат опция за работа без машинист, но ние ще започнем с машинисти. Така се случи и на 4-та линия на метрото в Будапеща. Техните влакове са с подобна опция", каза Братоев.

Той припомни и друга новост в третата линия, свързана с безопасността - метростанциите ще имат специални преградни стъклени стени между пероните и релсовите пътища с височина от 1,6 метра.

Строежът на третата линия върви по план и през есента на 2019 година трябва да бъде пусната поетапно.

"Реализацията на централния участък е на около 50%, а другият, водещ към "Овча купел" - на 14%", каза Братоев.

Той обясни, че софийското метро е едно от най-младите в Европа.

"Първият участък е строен 19 години, а сега за по-малко от 4 години трябва да построим 12 км, независимо, че условията са много по-тежки за строителство, отколкото тогава. Сега през центъра на града не можем да строим по този начин. Не отстъпваме по никакъв начин в европейски мащаб, дори в някои отношения нашето метро се дава за пример като по-добро – като естетическо оформление, като поддръжка", каза шефът на "Метрополитен".

Той цитира данни, според които за изминалите 20 години трафикът в столицата е редуциран с 25%, изградени са над 40 км трасе с общо 35 метростанции, автомобилите в столичния трафик са 55 хиляди по-малко, намалени са и вредните емисии средно годишно със 79 хиляди тона.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase