Снимка: архив, Булфото

Екипът на едно от най-значимите имена в градското планиране и автор на проекти за подобряване на градската среда - Ян Геел се разходиха из улиците на София и очертаха проблемите на града, които трябва да се решат в новата "Визия на София".

Те са на работно песещение у нас, след като миналата година получиха лична покана от кмета Йорданка Фандъкова да се включат в дългосрочната стратегия на града.

В рамките на работната седмица в София Хенриет Вамберг и Лиза Мюлер направиха проучвания на състоянието на градската среда в столичния център и ще проведат серия от обучения за използваните от Gehl Architects методи и подходи с представители на местната администрация, експерти и неправителствени организации.

"София е много красив град, имате много хубави паметници от миналото и прекрасна планина. Бих казала, че ДНК-то на града е много добро. Структурата на града е много последователна, обединена-имате много зеленина, паркове, дървета по улиците.

Целта ни е да съберем информация как се използва града от хората, които живеят тук, както и какво е качеството на публичните пространства. Това, което ни направи голямо впечатление е, че града има всички добри елементи, но с течение на времето са станали някои натрупвания, които са довели до нарушаване на публичното пространство", обясни арх. Хенриет Вамберг пред "Монитор".

Тя акцентира, че прекалено много автомобили влизат в града, като според нея е обезпокояващо че тенденцията е те да нарастват.

"Имате паркинги, разположени около черкви и паметници. Това е проблем, който трябва да бъде решен", даде за пример Ваберг.

Според нея качеството на живот на пешеходците в София е нарушено. Хората са стресирани от факта, че трябва да пресичат тичайки там където няма светофари, настилката на улиците е остаряла и не е толкова качествена.

"Има проблеми свързани с построени във времето високи сгради в София, които са засенчили красотата на планината".

Друг факт, който нарушава общественото пространство според архитектите са разхвърлени навсякъде магазинчета и павилиони. Не добро впечатление са направили и зоните за сервиране пред заведенията за хранене, които според Вамберг и Мюлер заемат твърде голяма площ върху тротоарите, което нарушава движението и комфорта на преминаващите пешеходци.

Главният архитект на София арх. Здравко Здравков информира, че през следващите месеци екип от български урбанисти и архитекти, специално обучени от Gehl Architects, ще се занимава с анализирането и събирането на информация, след което ще бъде изготвен окончателен доклад, който да даде ясна картина какви стъпки трябва да бъдат предприети от тук нататък.

"Постепенно трябва да махнем тези натоварващи наслоявания в градската среда, да създадем правила. Вече започнахме да работим по промени в нормативната уредба в ЗУЗСО и въвеждането на нова наредба, която ще регламентира всички намеси в града, както и ще спомогне за подобряване на градската среда, чрез извеждане на автомобилния трафик от града.

В момента София е завзета от автомобилите. Трябва да намерим постепенни и радикални решения, за да освободим града от това натрупване. Важно е да решим и проблема с транзитния трафик от изток на запад. Най- голямото предизвикателство пред нас обаче е да мотивираме хората да слязат от автомобилите, тъй като ние сме на първо място в Европа по брой на автомобили на глава от населението.

Това може да стане с довършване на велоалеите, с финализиране на работата по трети метродиаметър“. Според арх. Здравков промяната ще дойде тогава, когато започнем да използваме все по-малко и рядко личните си автомобили в градската среда.

Главният архитект даде за пример Виена, където след 2020 г. няма да се ползват дизелови автомобили в града, както и наложено ограничение за влизане на автомобили в центъра на Лондон. Арх. Здравков подчерта, че преди да бъдат въведени такива мерки в София, градът трябва да е готов с алтернативни методи за придвижване, които да бъдат предложени на гражданите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase