- Имате ли 1.60 лв. на цяло? Колаж: Facebook

30 евроцента. Толкова ми струваше билет за автобуса от международното летище на Малта до столицата Валета. Заедно с куфара. Годината беше 2014-а, а цените на горивото - доста по-високи от днешните. Но това няма никакво значение. Както няма значение и днешното сравнение между плануваните 1,60 лв. за билет в София и цените на аналогични услуги в други столици или градове от ЕС. Просто защото трябва веднъж завинаги да се спре (не)удобното сравнение между несравними неща.

А какво имаме днес? Имаме едни 1,60 лв., които а-ха да станат факт.

Още по темата
Но имаме и сравнително ниски цени на горивото (за литър приблизително колкото и цената на новото билетче), една и съща услуга на публичен транспорт и маргинализиран образ на контрольора. Имаме и претенции на една столица да бъде "Зелена столица на Европа", но за това по-надолу.

Какво цели поскъпването на билета? От Общината са категорични - така се насърчават хората да използват месечните карти. Защото, видите ли, у нас 15% от пътуванията били с билетче, а европейската практика е под 10%.

Незапознатите със спецификите и митологията на столичния градски транспорт вероятно ще си кажат, че събираемостта на глобите и актовете е на 100%, а ползващият го редовно пътник е твърде затруднен да пресметне дали картата или билетът ще му излезе по на сметка. Но не - ако има нещо, в което българинът е отличник, то това са сметките, особено ако става въпрос за бъркането в собствения му джоб.

От "Московска 33" пламенно пресмятат как с новите цени на билета пътуването с карта ще излезе сензационно евтино. Знаете ли как също пътуването ще излезе по-евтино? Като се намалят цените на картите. Защото на пътуващите с автомобили вече им излиза по-евтино. Както и на потребителите, на които съвсем скоро сметките им за ток трябва да тръгнат надолу.

От Общината са прави в едно - с цените на новите билети всъщност пътуващите ще спестяват. Ще спестяват още едни 60 стотинки върху левчето, което и без това сега не дават. Защото, когато става въпрос за гратисчийство, вдигнатите такси и по-изгодното пътуване с карта, няма да помогне. И тук не става въпрос за ромите, които по традиция не плащат и не са принуждавани да плащат. Тук става въпрос и за хора, които надигат очи от телефоните си за по хилядарка, за да видят дали на следващата спирка няма да се качи контрольор. Тях от Общината няма как да убедят, че е готино да се пътува с карта. Просто защото не могат. Тези хора отдавна са си направили сметка, че и да платят една глоба месечно, пак ще им е по-евтино от това да пътуват всекидневно с билет или да се редят на опашка, че да си заредят електронната карта.

Цените на билетите удрят онези съвестни хора, които ще продължат да пътуват с билети. Просто защото от Общината не им дават друг избор. Защото нито линиите на градския транспорт ще станат по-удобни след поскъпването на билета, нито транспортът по-чист.

И когато говорим за удобен транспорт няма как да не се споменем и продължаващата липса на комбиниран билет за наземен и подземен транспорт, както и абонаментна карта за 2 линии. Или пък чувствително по-високата цена на карта за метро спрямо наземен транспорт с оправданието, че метрото има две линии, които могат да се използват от пътуващия.

Нека да завършим с поглед към близкото бъдеще. Наскоро кметът на София съобщи, че градът ще се бори за титла "Зелена столица на Европа". Всичко това на фона на скъпия билет, евтините горива и едва 50-те км. велоалеи, всекидневните констатации за завишено запрашаване в града, фиктивните технически прегледи на автомобилите и като цяло средната възраст на автомобилите в София, изглежда комично.

Така де, щяхме да се смеем, ако не беше тъжно. Само че същият онзи българин, който умее да смята добре, не му пука за амбициите на Фандъкова за зелена столица. А му пука за собствения джоб. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase