Снимка: архив, Bulphoto

Таксита копърки цакат клиентите си с престоя, като изкарват висенето пред светофара двойно по-скъпо, отколкото струва минута превоз.

Така например минута престой може да излезе около 1,30 лева за минута. На практика това е максималната тарифа за пътуване в столицата през деня, през нощта пък най-много може да ни поискат 1,60 лева за километър.

Освен това ограничение Столичната община е заковала и съотношението между тарифата за превоз и тарифата за престой. Ако няма никаква измама, цената на престоя не може да е по-голяма от една втора от стойността на превоза.

В момента обаче в София нормалния престой е 22 стотинки, а дневните тарифи на повечето компании варират между 77 и 79 стотинки. Преминаването през три светофара, на които се чака средно по 90 секунди, означава, че сметката за таксито набъбва с почти 4 лева, пресмята "Монитор".

"Ако някой плати за престой 1,30, става дума за нарушение. В такъв случай не излизайте от таксито без фискален бон", съветва Спас Атанасов, председател на Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи. Той уточни, че с касова бележка може да се пусне жалба в ДАИ.

"Макар и рядко, все още се срещат хора, които правят такива номера", коментира Сава Комитов от Асоциацията на таксиметровите синдикати. Според него обаче официално никой няма да обяви на таблото си цена по-висока от разрешената, защото санкцията за подобен шмекерлък е 6 месеца спиране от движение на колата, престой на платен наказателен паркинг, който нарушителят сам плаща и 1500 лева глоба.

Сериозният проблем е при помпите, но те също намаляват, защото сервизите, където монтират апарати все по-рядко рискуват да изгубят лиценза си. Комитов смята, че вече са под 1% са сервизите, които манипулират апаратите.

В столицата работят между 5300 и 6000 таксита, като бройката е плаваща в зависимост от периода. Броят на копърките обаче е трудно да се посочи. От началото на годината дори шефът на Браншовата камара на таксиметровите водачи Спас Атанасов обаче е виждал незаконни таксита. Това се разбира по стикерите, които са на Столичната община, включително и т.нар. разрешително. Те се намират на предния десен калник, на стъклото и отзад на таксито. Необходимо е да имат посочени година, дата и да се вижда до кога е валиден стикерът.

Заради честите злоупотреби с логото на една от популярните компании за таксиметрови превози, съвсем наскоро компанията реши да промени визията на основния си знак. Пребрандирането на машините е скъпо мероприятие, не всички ни познават веднага, мислят, че сме нова компания, сподели водач на компанията.

Междувременно стана ясно, че предстои промяна в Закона за местните данъци и такси. С нея ще се въведе патентния данък върху такситата.

"Приетото в края на годината решение не е удачно и постигнахме договорка с група депутатите да се промени закона", коментира и Спас Атанасов.

От бранша са абсолютно убедени, че до 1 април няма да се налага да работят по новите правила, които бяха приети малко преди края на 2015 година.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase