Снимка: архив, Булфото
fallback

Най-много излезли от употреба автомобили има в районите "Изгрев" - 600, "Красно село" - 491, и "Младост" - 398, сочат данни на Столичния инспекторат по искане на "24 часа".

Според общинската наредба за поддържане и опазване на чистотата районните кметове са длъжни да назначат комисия, в която влизат чиновници, инспектори и полицаи.

Комисията трябва да постави стикер за доброволно преместване на излезлите от употреба коли и да състави констативен протокол за техническото състояние на автомобила. В тези случаи собствениците имат 3 месеца срок.

Да преместят сами старите превозни средства. След това комисията прави проверка дали предписанието е изпълнено и чак тогава кметът на съответния район може да издаде заповед за принудително преместване.

Така от началото на годината общината е преместила на площадки за временно съхранение 25 коли. За цялата 2012 г. пък подобна мярка е приложена спрямо 79 бракми.

От всички 4542 излезли от употреба автомобила собствениците са преместили сами 3553. Други 99 са успели да минат през годишен технически преглед, с което вече не влизат в категорията на излезли от употреба.

Глобата за собствениците, които не спазят разпорежданията, е от 150 до 500 лв.

Според зам.-кмета по транспорта Любомир Христов проблемът с изоставените по улиците коли, които пречат на трафика, може да се разреши с въвеждането на електронно досие за всеки автомобил.

Така състоянието на всеки автомобил и данните за собственика му лесно могат да се проследят, а цялата процедура по предаването за рециклиране да се съкрати.

По 80 коли на ден се рециклират в базата в "Кремиковци"
 
Общината има сключени договори за събиране, временно съхранение и разкомплектоване на излезлите от употреба автомобили с фирмите "Екобулкар", "Автомобилно рециклиране" и "Автоекобул".

След като закарат колите на площадка за временно съхранение, те трябва да изчакат 14 дни, преди да рециклират автомобила. Ако собственикът се появи и поиска да си прибере колата, трябва да плати 40 лв. за репатрирането и по 2 лв. на ден за престой.

Между 200 и 400 лв. средно пък е сумата, която получават шофьорите, предали сами за рециклиране старите си коли. Парите зависят от марката, модела, двигателя и други показатели на автомобила.

Правят цимент и бетон от тях

Средно 98% от всеки автомобил, предаден за скрап, се преработва. Преди да отиде за рециклиране, возилото буквално се "разкоства" на части. Изтеглят се всички течности - масла и спирачна течност, махат се стъклата, двигателят, гумите, джантите, бронята и др. части.

Чак тогава колата отива за рециклиране, а при преработката специална машина отделя черните и цветните метали, както и неметалите.

Гумите например отиват за циментовите заводи, а стъклата се смилат на прах и от тях се прави бетон. В базата за разкомплектоване в район "Кремиковци" се рециклират средно по 80 коли дневно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

17

gramatik

преди 10 години

цимент se pishe s "e" a ne s "и"!We4e nemoshete i da pishete na balgarski be rapanari!

16

ФАШИСТ

преди 10 години

е , това , че от стъкло се прави БЕТОН не бях чувал. СОФЕТАТА да се предложат за НОБЕЛОВА НАГРАДА. на бетонова глава - бетонов акъл :))))))))))))))))))))))))))))))))

15

Анонимен

преди 10 години

Защо трябва да се харчат пари за стикери, комисии..а не се печели от безхаберието на тези, които са си позволили да държат такъв автомобил пред блока си. Минават виждат колата, нямаш право да я държиш,глоба и срок да бъде махната 1 м.,какви са тези 3 месеца, ако не я махнеш,още по-голяма глоба и покриване на разноските по извозване на колата и така вместо да вземеш някой лв. защото си дал колата за рециклиране, ще се наложи да платиш глоба + такса за извозване т.е. че някой ти е свършил работата

fallback