Снимка: архив Reuters

Ново японско изследване обещава да подкрепи проучванията за произхода на живота в далечния космос, съобщи ЮПИ, цитирана от БТА.

Химичните съставки, изграждащи биологичния живот, са се появили при формиране на звезди. За кои звезди обаче става дума? Къде се намират те? Кога е станало това?

Астрофизикът Такеши Сакай е на мнение, че големи звезди, родени в звездни купове, които се намират на разстояние 10 000 светлинни години от нашата планета, държат ключа към произхода на живота. Изследването им обаче е трудно.

"Ползвам големия радиотелескоп АЛМА /Atacama Large Millimeter/Submillimeter Array -ALMA/ в Чили, за да изследвам формиране на звезди - поясни Сакай. - Наблюдавам масивни звезди, формирани в купове, които са на разстояние около 10 000 светлинни години от Земята. Масивните звезди играят важна роля в еволюцията на галактиките и съхраняват тайни за произхода на живота на Земята."

Учените смятат, че приблизително 70 на сто от всички звезди могат да се открият в звездни купове. Повечето звезди в най-близките и най-лесни за изследване купове обаче са с малка маса.

С помощта на нови технологии учените имат по-големи възможности да изследват далечни звездни купове. Като наблюдават промените в химичния състав на звездни облаци в далечни купове, учените могат да установят местонахождението им и да изследват ранните етапи от формирането на звезди.

Сакай и колегите му открили доказателства за съществуване на плътен облак, съдържащ голямо количество въглероден моноксид, амоняк и сложни органични молекули, а това навежда на мисълта за формиране на млада звезда. Тя е само на 1000 години.

"Надяваме се, че изследването ще увеличи познанията ни за формирането на галактики и ще хвърли светлина върху произхода на живота на Земята", отбеляза Сакай.
Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal.