Нобеловите лауреати Серж Арош и Дейвид Уайнленд. Снимка: Reuters

Франзуцинът Серж Арош и американецът Дейвид Уайнленд си поделят Нобеловата награда за физика за 2012 г. за работата им в областта на квантовата физика, по-специално за изучаване на взаимодействието на светлината с материята, съобщиха световните информационни агенции.

Нобеловите лауреати са отворили вратата към нова ера на експерименти в областта на квантовата физика, наблюдавайки индивидуални квантови частици, без да ги разрушават.

Двамата учени си поделят наградата от 8 милиона шведски крони (1,2 милиона щатски долара).

Нобеловата награда за физика се присъжда от Кралската шведска академия на науките от 1901 г. Първата Нобелова награда за физика е на немския физик Вилхелм Рьонтген за откриването на нов вид лъчи, наречени на негово име.

Сред по-известните учени Нобелови лауреати за физика до 1982 г. са Анри Бекерел, Пиер и Мария Кюри /1903/, Макс Планк /1918/, Алберт Айнщайн /1921/, Нилс Бор /1922/, Лев Ландау /1962/, Пьотър Капица /1978/.

Миналогодишните носители на Нобеловата награда за физика бяха американецът Сол Пърлмутър, Байън Шмит, който е с австралийско и американско гражданство, и американецът Адам Рийс. Отличието им бе връчено за откриването на ускореното разширяване на Вселената чрез наблюдението на експлодиращи звезди, пише БТА.