Астрономи, които търсят доказателства за съществуване на тъмна материя - невидима материя, за която се смята, че съставлява по-голямата част от Вселената, заявиха, че неотдавнашно изследване на американски учени може да им бъде от полза, съобщи Сайънс дейли.

Учени от университета Принстън и Нюйоркския университет увериха, че метод за откриване на сблъсък на звезда с неоткриваема черна дупка, при който се смята, че се образува тъмна материя, може да послужи като видимо доказателство за съществуването й.

Т.нар. първични черни дупки, които, теоретично погледнато, са останки от Големия взрив, са смятани за източник на мистериозната материя, но все още не са били наблюдавани.

При сблъсъка си със звезда първичната черна дупка няма да я погълне, както това би направила по-голяма черна дупка, а ще предизвика забележими вибрации по повърхността на звездата, докато тя минава край нея.

Шраван Ханасодж от университета Принстън и Майкъл Кесдън от Нюйоркския университет поясниха, че компютърният им модел, който е ползвал усъвършенствани технологии за наблюдение на Слънцето, може да осигури по-прецизен метод за откриване на първични черни дупки в сравнение с използваните досега.

"Ако астрономите са насочили поглед единствено към Слънцето, шансовете им да открият първична черна дупка не са големи, но хората сега наблюдават хиляди звезди, отбеляза Ханасодж.

В случай, че бъде открита, първичната черна дупка ще определи всички параметри на тъмната материя. Първичните черни дупки притежават маса и следователно влияят върху другите обекти във Вселената, но не взаимодействат със светлината.

Идентифицирането на една първична черна дупка ще е от огромно значение за опознаване както на ранния етап от живота на Вселената, така и на тъмната материя."