Copyright M. Showalter

Сблъсъците на комети с Юпитер и Сатурн оставят на пръстените им вълнообразни следи – "водни кръгове", по които дори след няколко десетилетия може да се възстанови хронологията на събитията, пишат две групи изследователи, чиито статии са публикувани в сп. Science, пише РИА Новости.

Група астрономи под ръководството на Матю Хедман от Корнуелския университет в САЩ изучавала изображения от сондата Cassini, направени през 2009 г., когато Слънцето е осветявало планетата практически "ребром". На тези снимки пръстен С изглежда като последователност от тъмни и светли ленти.

Учените предположили, че частиците, формиращи пръстена на планетата, са извадени от равновесие от сблъсъка с някакви обекти. В резултат на такъв сблъсък различните участъци на пръстена са започнали да се "люлеят" нагоре-надолу. Постепенно дължината на тези участъци е намалявала – спиралните ръбове започнали все по-силно да се усукват. Това позволило на учените да предположат, че колкото по-малко е наблюдаваното колебание на пръстена, толкова по-рано е настъпило събитието, което го е предизвикало.

В случая със Сатурн според оценки на групата на Хедман сблъсъкът се е случил през 1983 г. Уловената от гравитацията на планетата комета с маса от 100 до 10 000 милиона тона се е разрушила и нейните отломки са оставили следа в пръстен С и по всяка вероятност във външния пръстен D. Във втората половина на 1983 г. Сатурн е бил в точката на съединение, когато Слънцето се е намирало между Планетата и Земята и планетата – което е било невъзможно да се наблюдава, затова и преки свидетелства за това събитие няма.

Авторите на втората статия – групата на Марк Шувалтер от Института по търсене на извънземен разум в Калифорния, изучавали Юпитер, чиито пръстени са разположени с лице към наблюдателя на Земята и затова не били открити в продължение на дълго време. Вълните в пръстените на Юпитер са фиксирани първо от сондата "Галилео" през 1996 и 2000 г., а през 2007 г. – и от новата сонда New Horizons на НАСА.

Изчисленията на учените показали, че това са следи на два случая на сблъсъци на комети с пръстените на планетата – през януари-юни 1990 г. и юли-октомври 1994. Освен това през юли 1994 г. на Юпитер е паднала кометата Шумейкър-Леви, което е фиксирано от астрономите.

"Това съвпадение се оказа прекалено хубаво, за да е случайно. Разработеният от нас метод позволява да се определят датировката и честотата на удари от комети на газовия гигант", казал Хедман в интервю за Nature News.

Групите смятат да изучат всички постъпващи от Cassini снимки, за да открият по-стари следи от сблъсъци.

Освен това колебанията на частиците на пръстените на газовите гиганти зависи от гравитационното поле, създавано и от ядрото на планетите. Затова изучаването на тези вълни може да даде нови данни за структурата и свойствата на недрата на Сатурн и Юпитер, смятат учените.