Снимка: Bloomberg

Борбата на Украйна срещу нападението на Русия навлезе в нова фаза, в която украинската технология за безпилотни летателни апарати се изправя срещу 2000-километрова ивица с петролни съоръжения предимно от съветската епоха.

През тази година успешно са атакувани най-малко девет големи рафинерии, които по някои оценки в момента извеждат от експлоатация 11% от общия капацитет на страната. Тъй като конфликтът на фронтовата линия се измества в полза на Москва, кампанията с безпилотни самолети се превръща в ключов елемент от защитата на Украйна - както по отношение на символиката, така и на стратегическите цели.

Тя дава възможност на Киев да достигне дълбоко в руската територия и да нанесе удар по индустрия, която е от решаващо значение за военните усилия на Кремъл, осигурявайки както доставки на гориво за въоръжените сили, така и поток от нефтодолари в хазната.

"Русия е бензиностанция с армия и ние възнамеряваме да унищожим тази бензиностанция", заяви в интервю Франсиско Сера-Мартинс, съосновател и главен изпълнителен директор на производителя на дронове Terminal Autonomy. "Ще се съсредоточим върху местата, където тя удря най-болезнено, а именно финансовите ресурси."

Дори и кампанията с дронове да се превърне в история на успеха за украинската армия, нещо крайно необходимо за нея след поредицата от руски успехи на бойното поле, тя може да се окаже огромен проблем за световните пазари и западните съюзници на Киев.

Международните цени на петрола се покачват стабилно през последните дни на фона на нарастващите опасения, че атаките, които досега до голяма степен са нанесли щети, които предизвикват леко забавяне, един ден могат да извадят от строя голямо съоръжение за износ.

Само преди шест седмици правителството в Киев създаде Силите за безпилотни системи - специализирано подразделение, което се занимава с безпилотни летателни апарати. До този момент въоръжените сили на Украйна вече бяха използвали технологията с голям ефект, като унищожиха няколко кораба от черноморския флот на Русия и повредиха петролно съоръжение в Балтийско море.

"Безпилотните летателни апарати - безпилотни системи - са доказали своята ефективност в битките на сушата, в небето и в морето", заяви президентът Володимир Зеленски на 6 февруари. "Огромните унищожения сред окупаторите и тяхното оборудване също е благодарение на безпилотните летателни апарати."

До средата на февруари атаките с дронове са нанесли поражения по пет петролни рафинерии. Непосредствено след това Русия забрани износа на бензин от 1 март до 31 август, за да осигури достатъчни вътрешни доставки преди сезонното повишаване на търсенето.

"Украинските лидери изглежда считат, че дори да останат в отбранителна позиция, трябва да могат да продължат да причиняват поражения на Русия", казва Питър Шрьодер, бивш старши анализатор за Русия в Централното разузнавателно управление на САЩ.

Нещо, което до голяма степен започна като символично нападение, а именно миналогодишната атака с дрон срещу Кремъл, се превърна в "съгласувана кампания за нанасяне на щети на стратегическа цел".

Според производители на дронове, които разговаряха с Bloomberg, този успех не е дошъл лесно. Апаратите е трябвало да бъдат проектирани така, че да преодолеят сложните възможности на Русия за заглушаване, като използват навигация по терена или визуално позициониране, което не изисква никакви електронни комуникации след изстрелването. Те трябва да действат на разстояния до 1000 км, като същевременно носят достатъчно голям експлозивен товар, за да нанесат значими щети на съоръжения, които са създадени, за да бъдат устойчиви.

Втора вълна

Кампанията на Украйна с безпилотни самолети показва, че "не се ограничаваме единствено до фронтовата линия, а изпълняваме задачите си и в морето и дълбоко зад вражеските линии", заяви Василий Малюк, ръководител на Службата за държавна сигурност на Украйна, пред Bloomberg на 12 март. "Няма да спрем."

Втората вълна от атаки с дронове започна същия ден, като нанесе щети на някои от най-големите руски рафинерии - "Норси" в Нижни Новгород и "Рязан" край Москва. Въпреки няколкото опита, безпилотните самолети не успяха да ударят рафинерията на "Сургутнефтегаз" в Кириши - ключово съоръжение на балтийското крайбрежие, произвеждащо гориво предимно за износ.

Вълната от атаки предизвика рязко покачване на цените на бензина и дизела на Международната стокова борса в Санкт Петербург, въпреки че цената на горивата на бензиностанциите в Русия не се промени особено. Възможно е да се наложи страната да пренасочи повече суров петрол за износ заради въздействието върху темповете на рафиниране, съобщи ТАСС, цитирайки първия заместник-министър на  енергетиката Павел Сорокин.

Отвъд границите на Русия пазарът на петрол реагира слабо на атаките с дронове, въпреки че страната е основен износител. Фючърсите на суровия петрол се повишиха на фона на усещането за нарастващ геополитически риск. Макар че референтните европейски цени на дизела също се повишиха, те остават под нивата, наблюдавани през февруари в разгара на хутските нападения срещу корабоплаването в Червено море.

Това би могло да се промени, ако украинските дронове успеят да изключат Кириши, което потенциално би довело до спад с около 150 000 барела дневно в производството на дизелово гориво, предназначено предимно за износ. Пазарите на суров петрол може да бъдат подложени на още по-голямо напрежение, ако Киев започне да атакува основните терминали за износ на петрол на Русия в Балтийско или Черно море.

"Ако Украйна иска да засили натиска си върху приходите от преработка на руски нефт, тя би се насочила към ключовата инфраструктура на терминалите за износ на продукти в пристанищата Приморск или Новоросийск", каза Марк Уилямс, директор на отдела за краткосрочни проучвания в консултантската компания Wood Mackenzie Ltd.

"Това обаче ще окаже допълнителен натиск върху отношенията със западните съюзници, тъй като въздействието върху световните цени на петрола и рафинираните продукти ще бъде значително."

Засега кампанията на Украйна с дронове е съсредоточена единствено върху това да окаже икономическо въздействие в рамките на Русия - да възпрепятства способността на страната да преработва суровия петрол в гориво и да изтощи нейната противовъздушна отбрана.

"По същество това е нова форма на война на изтощение, при която тези системи се използват в огромни количества срещу стратегически обекти", казва Сера-Мартинс от Terminal Autonomy, американска компания с производствени мощности в Украйна, основана миналата година.

Дроновете са проектирани да бъдат евтини и за еднократна употреба, което означава, че ракетите от руските системи за противовъздушна отбрана могат да струват до 40 пъти повече от самолетите, към които са насочени.

Дори и дроновете да бъдат свалени, това пак е икономическа победа, каза той.

Атаките имат и психологическа цел, каза друг производител на дронове, който говори при условие за анонимност. Пропагандата на Москва се опитва да накара гражданите си да забравят, че страната е във война, но дългите опашки по бензиностанциите ще пренесат реалността на конфликта в ежедневието им, каза той.

Макар че руските губернатори често първи коментират атаките на дронове в рафинериите в официалните си акаунти в Телеграм, властите полагат целенасочени усилия да заглушат всякакво въздействие върху населението. В няколко региона властите са помолили хората да не снимат атаките на дронове и да не правят снимки на щетите, които те причиняват. Правителството на Ленинградска област стигна дотам, че забрани такива видеоклипове и снимки, въпреки че все още не е определено какво ще бъде наказанието за нарушаване на заповедта.

"Това се приема много сериозно", казва Алексей Мухин, ръководител на базирания в Москва Център за политическа информация, който предоставя консултантски услуги на президентската администрация.

"Населението иска да знае кога Русия ще отвърне на удара."

Москва обмисля план за по-лесно разполагане на военни защити в петролните си рафинерии, заявиха миналия месец запознати с дискусиите. Това може да включва ракетни системи "Панцир", съобщи Интерфакс във вторник.

Стратегическо въздействие

Безпилотните летателни апарати стават все по-важен елемент във военната стратегия на Украйна, но те не са заместител на сложните оръжия от НАТО, според няколко известни бизнесмени, които помагат за финансирането на закупуването им.

Страната трябва да разчита на тези безпилотни летателни апарати, тъй като нейните съюзници не желаят да предоставят ракети с далечен обсег, способни да унищожават цели дълбоко в територията на Русия, поради страх от ескалация. Наред с това месеците на забавяне на 60 млрд. долара военна помощ от САЩ в Конгреса доведоха до това, че Украйна изпитва все по-голям недостиг дори на основни боеприпаси, като например артилерийски снаряди, което спомогна за неотдавнашния напредък на руските сили.

"Кампанията срещу енергийната инфраструктура на Русия показва, че Киев може да продължи да нанася щети", казва Шрьодер, бивш анализатор на ЦРУ, който сега е старши научен сътрудник в Центъра за нова американска сигурност във Вашингтон. "Но е малко вероятно тя да окаже стратегическо въздействие върху хода на войната."

Русия също произвежда собствени крилати ракети и дронове с голям обсег на действие, включително проектирания в Иран "Шахед", който използва за нанасяне на удари по гражданска и военна инфраструктура в Украйна.

Зеленски заяви, че тази седмица само през март са били пуснати на пазара повече от 320 дрона "Шахед".

Повече от две години след нахлуването на Русия в Украйна, при военни неуспехи на фронтовата линия и колеблива подкрепа от западните съюзници, успехът на атаките срещу украинските рафинерии предполага, че кампанията с дронове ще продължи.

"Тези седмици показаха на мнозина, че руската военна машина има уязвими места, до които можем да достигнем с нашите оръжия", заяви Зеленски на 16 март. "Това, на което са способни нашите собствени дронове, е истински украински потенциал за далечно действие. Сега Украйна винаги ще разполага с ударна сила в небето.", допълни той, цитиран от Bloomberg TV Bulgaria.

С всеки изминал месец през тази година въоръжените сили на Киев ще разполагат с повече безпилотни летателни апарати, действащи над руска територия, заяви Михайло Федоров, министър на цифровата трансформация на страната, в чиито отговорности влиза и контролът върху производството на летателните апарати.

"Това ще бъде невиждано количество безпилотни летателни апарати с голям обсег на действие", каза Федоров.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase