Снимка: БГНЕС
fallback

Новите правила, наложени от нахлуването на Владимир Путин в Украйна, родиха нов център за търговия с петрол: град Сеута – малък испански анклав в Мароко на Средиземно море.

Там, в спокойни морета, далеч от любопитни очи, Русия сменя петролни танкери, техника, която ѝ позволява да намали разходите за корабоплаване, да заобиколи ограниченията и да улесни логистиката за останалите си клиенти. Резултатът? Руският петрол все още тече на световния пазар в големи количества, малко по-ниски от предвоенните нива, въпреки санкциите на САЩ и Европейския съюз. Да, Кремъл трябва да продава своя петрол с отстъпка, но все още доставя много от него.

Докато не нахлу в Украйна, Русия рядко използваше водите близо до Сеута като междинна спирка за петрола си. Тогава Москва доставяше суровия петрол директно до европейските рафинерии с малки танкери. Но Кремъл започна да използва морето край испанския град като база за трансфери от кораб на кораб, първо спорадично, а сега рутинно.

Маршрутът работи по следния начин: Русия товари суров петрол в малки танкери, наречени Aframax, на своите експортни терминали в Балтийско море, като Приморск и Уст-Луга. Корабите са подсилени, за да пробият арктическия лед през зимата, и превозват суровия петрол към Сеута. Близо до града съдовете Aframax, които превозват около 700 000 барела, чакат, докато пристигне гигантски т.нар. "много голям превозвач на суров петрол" или VLCC. Афрамаксите се приближават до VLCC и прехвърлят товара от кораб на кораб. Обикновено са необходими до три от тези операции, за да се зареди един VLCC, който може да транспортира най-малко 2 милиона барела. След това VLCC започва своето пътуване към Азия, обикаляйки Африка.

От декември шест VLCC са направили точно това, вземайки суров петрол от повече от 15 Aframax. Някои от тях са ветерани на черния пазар на петрол, като в миналото са превозвали ирански и венецуелски суров петрол, според Vortexa Ltd., консултантска компания, която проследява танкери. А Русия и Китай изглежда подготвят повече спирки за обмяна на товар в Сеута. В момента два VLCC са там и чакат да пристигнат танкери-совалки.

Изглежда, че Москва не нарушава международното право: танкерите остават до голяма степен на 12 морски мили от брега, границата на териториалните води - въпреки че понякога изглежда, че са се приближили до Сеута, в това, което Испания счита за свои териториални води, според данни за проследяване на съдовете на Bloomberg. Руснаците също спазват международните норми, като държат маяците на корабите включени. Но това е рискован бизнес; повечето от танкерите, посещаващи Сеута от декември, са виждали по-добри дни. Най-възрастният е на 26 години, което в човешки план се равнява на човек на 70 години. Собствеността е предимно руска и китайска, а застрахователното им покритие е в най-добрия случай мъгляво. Рискът от разлив е голям.

Целият анализ - на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

32

Анонимен

преди 1 година

Ако дизелът е 3лв/л, руският петрол си тече по европейските страни. Когато стане 3.50-4, тогава явно ще е спрял. Честно казано, колата ми не прпви разлика откъде е горивото.

31

През

преди 1 година

Гренландия не е ли по - пряко?

30

има ли желание...

преди 1 година

Има ли желание - намира се и начин! Не може да се спре свободната (СВОБОДНАТА!) търговия !!!

fallback