Снимка: БГНЕС

Доказателствата, че руските сили в окупираните райони на Украйна систематично крадат зърно и други продукти от местни фермери, постоянно се увеличават. BBC разговаря със земеделци и анализира сателитни изображения и данни за доставка, за да отговори на въпроса: Къде отива откраднатото зърно?

На няколко десетки мили от фронтовата линия, украинският фермер Дмитро описва как бизнесът, който е поддържал в продължение на 25 години, е загубен за четири месеца руска окупация.

BBC се опитва да се свърже с повече от 200 фермери, чиято земя сега е на окупирана от Русия територия. Дмитро, който не разкрива истинското си име, е един от малкото, които имат смелостта да разговарят с медията

"Откраднаха ни зърното. Унищожиха нашите помещения, унищожиха нашето оборудване", казва той, твърдейки, че руските сили сега заемат 80% от десетките хиляди хектари, които обработва, и ги обвинява в кражба на зърно в промишлен мащаб.

Видеонаблюдение от един от сайтовете на компанията заснема момента на пристигането на руснаците.  По-късно в кадрите един войник забелязвва охранителна камера и стреля по нея, но пропуска.

Камионите за зърно са откраднати. Дмитро казва, че на няколко от тях са монтирани GPS тракери. BBC използва тези данни и разкрива, че та се отишли ​​на юг в Крим, който Русия анексира през 2014 г., и след това към Русия. От GPS данните и двата камиона са спрели в близост до складово съоръжение - идентифицирано като място за разтоварване и съхранение на зърно - в кримския град Октябрске.

На сателитна снимка от 14 юни т.г. се вижда опашка от камиони на пътя до съоръжението.

Виждаме, че съоръжението за съхранение е до железопътна линия, която може да се използва за транспортиране на зърно или в Русия, или надолу до пристанища в Южен Крим. В горната част на мястото за съхранение е нарисуван символа Z, емблемата на руската инвазия.

Опашки на границата

Много е трудно да се проследят отделни пратки откраднато зърно, но има много доказателства, че голяма част от него отива първо в Крим. Има сателитни изображения на две ключови входни точки - в Чонхар и Армянск - на които може да се види натрупване на превозни средства, които биха могли да се използват за транспортиране на зърно и други продукти.

Снимка от входната точка на Чонхар, направена на 17 юни, показва редица камиони с дължина над 5 км (три мили).

Това ниво на пътен трафик към Крим е необичайно, тъй като Украйна няма достъп до района
, откакто беше анексиран от Русия през 2014 г., и изнася зърно и други продукти от другаде.

Може би е възможно да се обясни част от обема на трафика като с празните камиони, които се връщат от окупираните райони, след като са направили доставки на руските войски. Но очевидното тълкуване е, че много от камионите превозват зърно – или други продукти като слънчогледови семки – взети от украински фермери.

Сателитни снимки на град Джанкой в ​​Крим показват камиони, чакащи на път до склад за зърно и близо до свързаната жп гара. Изображенията показват товарни влакове - с вагони от типа, използвани за превоз на зърно и други продукти - на гарата до складовата база. Влаковете от Джанкой са свързани с пристанищата на Севастопол и Керч, където продукцията може да бъде преместена в Русия или в чужбина.

Къде се взима украинското зърно след Крим?

"Първо откарват зърно в анексирания Крим, където го транспортират до Керч или Севастопол. След това товарят украинско зърно на руски кораби и отиват в Керченския проток", казва Андрий Клименко, експерт от Института за Черно море. Strategic Studies в Киев, който редовно следи движението на кораби около Крим.

"Там, в Керченския проток (между Крим и Русия), те прехвърлят украинско зърно от малки кораби на кораби за насипни товари, където се смесва със зърно от Русия – или в някои случаи те плават до този район, само за да придадат вид че зареждат с руско зърно".

Той добавя, че след това украинското зърно се изнася с руски сертификати, твърдящи че е руско зърно.

Тогава корабите често се отправят към Сирия или Турция. Турският външен министър Мевлют Чавушоглу заяви, че са разследвали твърдения за доставка на украинско зърно за Турция и засега не са открили никакви доказателства.

"В записите видяхме, че отправното пристанище на корабите и произходът на стоките са Русия", каза той.

Необичаен обем на дейност в Севастопол

Сателитните снимки от зърнения терминал Avlita на пристанището в Севастопол в западната част на Крим показват високо ниво на активност през целия юни, като жълт материал, съответстващ на цвета на зърното, се натоварва на поредица от кораби.

BBC преглежда изображения на същия терминал през юни през последните няколко години и тази активност изглежда е необичайно висока.

Някои експерти, с които медията разговаря, казват, че тази дейност може да се обясни само със зърно, транспортирано от континенталната част на Украйна. "Крим всъщност не отглежда много зърно за износ", казва Мария Богонос, експерт по селскостопанска политика в Киевското училище по икономика.

Също така не би имало географски смисъл Русия да използва Севастопол за износ на собственото си зърно.

Но Майк Лий, експерт по земеделие в Green Square Agro, който е работил както в Украйна, така и в Русия, казва, че част от зърното, идващо от Крим, може да бъде част от изоставането от миналогодишната реколта, съхранявано на склад заради войната. "Крим е под руски контрол, но веригите за доставки са засегнати и там."

Кораби, които изключват тракерите си

От Крим американските и украинските власти, както и информация в медиите разкри имена на девет кораба, за които се смята, че са превозвали откраднато украинско зърно в чужбина.

Използвайки данни от Lloyd's List Intelligence, BBC проследи тези кораби при пътувания между Крим и пристанищата в Турция и Сирия от април.

Lloyd's List Intelligence казва, че корабите са използвали това, което морските специалисти биха определили като "измамни" плавателни практики - изключвали бордовите си тракери при влизане в Черно море или се движили около Керченския проток близо до Крим.

Когато техните тракери се върнат онлайн, корабите плават на юг и мнозина съобщават за по-малка дълбочина във водата, което предполага, че са поели товари по време на затъмнението.

BBC картографира пътуванията на три плавателни съда: Matros Pozynich и Sormovskiy 48, собственост на две компании в Русия, както и Finikia, собственост на сирийската генерална морска администрация. Медията се опитва  да се свърже с регистрираните в Русия собственици на тези плавателни съдове, за да попита за пътуванията, но не получава отговор. Журналистите не успяват да се свържат и със сирийските собственици.

Въпреки пропуските в историята на техните тракери, сателитните изображения разкриват къде са били някои от корабите.

Снимки от Maxar показват Matros Pozynich е бил в Севастопол в Крим в средата на май. По време на това пътуване той плава до Керченския проток, има прекъсване на транспондера за пет дни, а след това отново се появява на стотици мили на юг в Черно море. По-късно е заснет в сирийското пристанище Латакия, но системата за проследяване е изключена.

Съгласно Безопасността на живота в морето (SOLAS) на ООН корабите трябва да имат постоянно включени тракери, освен ако това не представлява заплаха за тяхната безопасност и сигурност - например от пиратство.

Мишел Визе Бокман, пазарен редактор в Lloyd's List Intelligence, смята, че няма оправдание за изключване на тракерите близо до Крим или близо до сирийското крайбрежие.

"Тази практика очевидно не е свързана с рискове от пиратство", казва Бокман. "Другите кораби имат включени транспондери, така че защо не?"

Тактиката на Русия

BBC се сдобива и с документи, изготвени от руските окупационни власти, в които са изброени стопанствата, където трябва да им се прехвърля зърно.

Отделно разследване на BBC Russian и BBC Ukrainian показа, че в някои случаи руснаците принуждават украинските фермери да продават зърно на цени, доста под пазарните, и подписват документи, доказващи, че е закупено "законно".

Докато ранните съобщения бяха за откровена кражба от руски сили, фермерите предполагат, че е имало промяна в тактиката, тъй като руснаците осъзнават, че ако не плащат нищо, бъдещата реколта може да бъде саботирана. Фермерите казват, че трябва да приемат ниските цени, тъй като нямат алтернатива, а трябва да купуват гориво и да плащат на работниците.

Емили Потъл, адвокат по международно право, казва пред BBC, че тези действия може да нарушат правилата на Женевската конвенция и Международния наказателен съд (МНС), уреждащи окупационните правомощия.

BBC се опитва да се свърже с руските власти, за да попита за тези твърдения, но все още медията не е получила отговор. Въпреки това, някои длъжностни лица в контролирани от Русия райони говорят открито за това, че украинското зърно се взема от районите, които сега контролират.

Коментари Напиши коментар

115

Анонимен

преди 1 месец

Путин, който принципно е либерал, в момента осъществява ляв обрат. Румните хора разбират, че ляв обрат това е такава икономика която обезпечава подобряване на стандарта на живот на населението. Това не означава, че хората само ще получат повече пари, но и подобрение на жизнената инфраструктура, спокоен и норамален живот и бъдеще. Това което става днес на запад е ликвидация на всички възможности да се живее удобно и спокойно - ожесточават се законите, нормите, данъците при което човек вече не е в състояние да обезпечи стабилно съществуване в дългосрочен план.

114

Анонимен

преди 1 месец

Русия си произвежда селскостопанска техника и трактори сама - наскоро правиха разбор какво им лиспва - установи се, че имат гуми за тракторите, но нямат гуми за редосеялки и друг дребен селскостопански инвентар. Оказа се, обаче, че тия гуми могат да ги внасят от Индия. Посевен материал - пшеница за посев имат на 90 %, нямат достатъчно посевен мятериал за картофи, цвекло и др. - ще го внасят от Беларус, Китай, Иран, Египет - има откъде, а и ще увеличават и собственото си производство. Не трыбва да си академик за да си произведеш разсад

113

profetey

преди 1 месец

Не знам за фермерите които BBC е интевиурала, но гледах вече няколко клипа на фермери от Херсон, които си казват имената и твърдят че продават продукцията си на руснаците. Все пак е логично че производвото на пшеница е в голямата си част частен бизнес и тези 20 тона "на украйна" са по-скоро на украиски граждани. А те продават на който си решат.