Снимка: Getty

Когато мислите за война, навярно ви изникват образите на войници, танкове и ракети. Но има нещо по-важно от тях, на което всички разчитат - скромният камион. Армиите се нуждаят от камиони, за да транспортират войниците си до предните линии, да доставят на танковете снаряди и да превозват ракети. Накратко - всяка армия, която пренебрегва своите камиони, го прави на свой риск.

И все пак изглежда точно това е проблемът, пред който са изправени руските военни по време на непровокираната си инвазия в Украйна, според експерти, анализиращи изображения на бойното поле, докато силите й се изтеглят от районите близо до Киев, за да се съсредоточат върху Донбас.

Те казват, че снимките на повредени руски камиони са доказателства за логистичните проблеми на Москва и предполагат, че усилията й са подкопани от зависимостта й от наборни военнослужещи, широко разпространената корупция и използването на цивилни превозни средства - да не говорим за огромните разстояния, свързани с попълването на доставките.

"Всичко, което е нужно на една армия, за да си свърши работата, идва от камион", казва Трент Теленко, бивш одитор за контрол на качеството в Агенцията за управление на договорите за отбрана на Съединените щати, който е сред тези, които анализират изображенията за улики за това как протича войната. "Оръжието не е танкът, а снарядът, който танкът изстрелва. Този снаряд се движи с камион", посочва Теленко. Храната, горивото, медицинските консумативи и дори самите войници - присъствието на всичко това се основава на логистични линии за снабдяване, силно разчитащи на камиони, обяснява той.

Теленко има причина да вярва, че има проблем с тези линии за доставка.

Той описва една скорошна снимка на повреда на гуми на мобилен ракетен камион за милиони долари, Pantsir S1, като канарчето във въглищната мина за логистичните усилия на Русия. Очаква се, че поддръжката на такова скъпо оборудване първокласна. И все пак гумите му се рушаха само няколко седмици след началото на войната - това, което Теленко нарича "режим на отказ".

Ако камионите не се местят често, гумата им става крехка и стените на гумите стават уязвими за пукнатини и разкъсвания. Теленко казва, че проблемът е често срещан, когато трябва да се справят с калните условия, пред които са изправени руските сили през украинската пролет.

За Теленко, който повече от десетилетие се специализира в проблемите с поддръжката на камионния парк на американската армия, състоянието на Pantsir S1 разкрива грешка.
"Ако не правите превантивна поддръжка за нещо толкова важно, тогава става прекалено ясно, че целият автопарк е бил третиран по подобен начин", обяснява той.

Теорията на Теленко е в подкрепа на известния цитат на генерал Омар Брадли от Втората световна война на САЩ, че "аматьорите говорят за стратегия, професионалистите говорят за логистика". А той не е първият, който открива липса на професионализъм в руската армия, която включва стотици хиляди военнослужещи.

В един прословут инцидент в началото на войната, 64-километров конвой от руски танкове, бронирани превозни средства и теглена артилерия спря на 30 км извън Киев. Според британското министерство на отбраната, той е бил възпрепядстван не само от украинската съпротива, но и от "механични повреди".

Миналия месец министърът на отбраната на САЩ Лойд Остин каза пред Дон Лемон от CNN, че Русия е направила "грешки" и "се бори с логистиката", докато в събота висш служител на отбраната на САЩ каза, че руснаците все още не са решили "своите логистични и издръжливи проблеми" и не могат да подсилят силите си в Източна Украйна "с голяма скорост".

Още един "лош знак"

Филипс О'Брайън, професор по стратегически изследвания в Университета на Сейнт Андрюс в Шотландия, вижда друг "лош знак" за руската логистика от камиони: използването на цивилни камиони за заместване на военните, загубени в битка.

"Гражданските камиони не се произвеждат за военен клас. Те не са направени за превоз на товари, не са направени за превоз на специфично оборудване, а в много случаи дори не могат да работят извън пътищата", казва О'Брайън.

Войната вече е достатъчно тежка за най-здравия военен камион, да не говорим за цивилен.

"Една миля в мирно време, по време на война е като 10 или 20 мили (16 до 32 км), защото камиона носи огромен полезен товар", казва О'Брайън пред CNN. Превключването от военни към цивилни камиони води и до проблем с поддръжката, тъй като резервните части може да не са съвместими. А както посочва О'Брайън: "Не искате да се налага да взимате нов камион всеки път, когато стар се повреди."

Проблемът се усложнява според Алекс Вершинин, бивш офицер от американската армия, който е служил на четири обиколки в Ирак и Афганистан, тъй като, когато превозните средства се повредят, Русия има ограничени ресурси да ги възстанови.

Батальонните тактически групи на руската армия – тези, които са начело на нейното настъпление към Украйна – обикновено имат само една лека и една тежка спасителна машина, дори в подразделения с десетки превозни средства, пише Вершинин миналия месец за Института за съвременна война на Военната академия на САЩ .Това означава, че бойните превозни средства понякога трябва да бъдат пренасочени към задължения по теглене, а понякога, когато се счупят, самите те трябва да бъдат теглени над сто мили", пише Вершинин.

О'Брайън предполага, че Русия е пренебрегнала своите камиони до голяма степен, защото не са достатъчно лъскави, за армия, желаеща да покаже своите авангардни оръжейни системи.

През последните години Путин се похвали с руските хиперзвукови ракети като "Циркон" и "Кинжал", невидими изтребители, като Су-57 и модерния си флот от 11 подводници с балистични ракети.

"Често бляскавите военни диктатори са добри в ефектните оръжия, те купуват луксозни самолети и луксозни танкове, но всъщност не купуват по-малко бляскавите неща", казва О'Брайън.

Военна служба и корупция

Експертите твърдят, че в основата на логистичните проблеми на Русия са две неща, които тормозят нейната армия: наборната служба и корупцията.

Според Центъра за стратегически и международни изследвания около 25% от милионите войници на руската армия са наборни военнослужещи – въпреки че много експерти смятат, че тази цифра може да е подвеждаща, подозирайки, че някои от ненаборните войски са или принудени, или измамени да се зачислят.

Руските военнослужещи са склонни да служат на едногодишен стаж, да заемат по-ниските рангове и да заемат много от позициите в логистичната верига, включително поддръжка на превозни средства.

"Всъщност не можете да научите нищо за една година за поддържането на военни системи", казва Теленко. Призовниците също имат малка мотивация, тъй като знаят, че времето им на работа е толкова ограничено, добавя той.

Високопоставен служител на отбраната на САЩ каза в сряда, че Вашингтон вижда проблеми с морала сред руските военнослужещи, които съставляват "почти половината" от нейните сили в Украйна.

"Имаме доказателства, дори скорошни доказателства, че те са били разочаровани от тази война, не са били правилно информирани, не са били правилно обучени, не са били готови, не само физически, но не са били готови и психически за това, което са били на път да направят", обяснява американският служител.

За разлика от тях, в американските военни превозни средства поддръжката се извършва от доброволен подофицерски корпус, професионални сержанти и ефрейтори, които остават за удължен набор и са мотивирани от повишения на заплатите и повишения.

"Искате да имате толкова добри хора, които поддържат логистиката, колкото имате за всеки друг клон", казва О'Брайън от Университета на Сейнт Андрюс. По отношение на очевидните проблеми на Русия той добавя: "Те бяха ли във форма за логистична война или просто не я взеха сериозно?"

След това идва и корупцията, която според експерти преследва руските военни от години.

Матю Стивънсън, професор по право в Харвардския факултет и главен редактор на Global Anti-corruption Blog, написа през март, че корупцията има особено разяждащ ефект върху логистиката за поддръжка и доставки на руската армия.
 

"Всички тези проблеми, върху които експертите по борба с корупцията и специалистите по национална сигурност наблягаха от години, изглежда се проявяват в настоящата руска инвазия", пише той. "Корупцията – под формата на присвояване или подкуп – също може да доведе до закупуване на некачествено оборудване, например чрез предоставяне на договора за оборудване или поддръжка на по-малко квалифициран доставчик. Или лицето в таксата за разпределяне на бюджета за поддръжка или обществени поръчки може просто да отчете изразходването на цялата предвидена в бюджета сума за висококачествени продукти или услуги, но след това да закупи заместители с ниско качество и да приберете разликата."

Мнението на Теленко е, че някои от ефектите на корупцията сега се виждат на бойното поле. Той казва, че парите които е трябвало да се използват за поддръжка, "вероятно са в джобовете на офицерите, отговарящи за наборниците, които ще обслужват камионите".

Какви са другите проблеми?

Има и други, по-фини признаци на руските проблеми, които лесно могат да бъдат пропуснати от всеки, който не е настроен логистично, казват експерти.

Например, обяснява Алекс Лорд, анализатор за Европа и Евразия във фирмата за стратегически анализи Sibylline в Лондон, руските военни в миналото са разчитали на големите си резерви от човешка сила, за да се справят с логистиката, а не на механизирани системи.

Теленко дава пример за товарене на артилерийски снаряди върху камион. Мотокар може да повдигне палет от две дузини снаряди наведнъж, докато ръчното повдигане нби отнело много повече време и работна сила.

Таса руската логистика става с около 30% по-малко ефективна от водещите западни военни, казва Джейсън Кръмп, главен изпълнителен директор на Sibylline и ветеран от 20 години в британската армия.

"Това означава, че са необходими повече камиони, за да изпълнят дадена задача за същото време. От тук следва и по-голямо използване на гориво и износване", обяснява Кръмп.

Това също така означава, че руските камиони прекарват повече време в неподвижно положение, докато товарят и разтоварват, според Лорд.

Всички тези проблеми само задълбочават проблемите, пред които е изправена Москва в това, което вече е тежка борба за нейните сили, предвид разстоянията.

Камионите обикновено могат да работят на до 145 километра от депото за доставки, посочва Теленко. Но Украйна е с размерите на Тексас - 1287 километра широка и 563 километра дълга.

Това означава, че Русия ще трябва да отвори множество складове за доставки в Украйна, за да могат нейните войски да напредват по-навътре във вътрешността на Украйна. След като Москва вече се оттегля под яростната украинска съпротива, това изглежда като тежка задача. Вече се смята, че Русия е загубила значителен брой камиони.

Произвеждането на повече, за да ги замени, може да отнеме поне шест месеца, според Теленко, а дотогава вероятно страната ще претърпи и повече загуби.

"Не виждам как руснаците могат да запазят сегашните си позиции, камо ли да предприемат някакви офанзивни ходове със сегашния си автопарк", казва той. "Камионите са гръбнакът на всяка съвременна механизирана военна сила и ако ги нямаш, ходиш пеша."

А ако ходиш пеша, не печелиш.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase