Снимка: БГНЕС

Френски и германски ютубъри, блогъри и инфлуенсъри са получили предложения за спонсориране от предполагаема британска PR агенция с очевидни руски връзки, за да излъжат своите последователи, че ваксината на "Пфайзер" е отговорна за стотици смъртни случаи.

Fazze - "платформа за маркетинг на влиянието, свързваща блогъри и рекламодатели", твърди, че е базирана на улица Percy 5 в Лондон, но не е регистрирана там. Във вторник тя затвори уебсайта си и направи акаунта си в Instagram личен.

Агенцията се свърза с няколко френски здравни и научни ютубъри миналата седмица и ги моли, на лош английски, да "обяснят, че смъртността сред ваксинираните с "Пфайзер" е почти 3 пъти по-висока от ваксинираните от "АстраЗенека".

Казано е на инфлуенсърите да публикуват връзки в YouTube, Instagram или TikTok към репортажи в Le Monde, на Reddit и на уебсайта Ethical Hacker за изтекъл доклад, съдържащ данни, които уж обосновават твърдението.

Статията в Le Monde е за данни, за които се съобщава, че са откраднати от руски хакери от Европейската агенция по лекарствата и по-късно публикувани в Dark Web. Не съдържа информация за смъртността. Страниците на другите два сайта са изтрити.

Инфлуенсърите са помолени да кажат на своите абонати, че "основните медии игнорират тази тема", и да попитат: "Защо някои правителства активно купуват ваксината "Пфайзер", която е опасна за здравето на хората?"

Краткото изложение включваше и молби "да се държат така, сякаш имат страст и интерес към тази тема" и да избягват да използвате думите "реклама" или "спонсорирано" в публикации или видеоклипове, защото "материалът трябва да бъде представен като ваш собствен независим поглед".

Снимки на имейлите бяха публикувани в Twitter от Лео Грасет, популярен френски научен ютубър с близо 1,2 милиона абонати. Грасет заявява, че кампанията има "колосален бюджет", но агенцията отказва да идентифицира своя клиент. Той каза, че профилите в LinkedIn на предполагаемите служители на агенцията, които е успял да намери по-късно, са изчезнали, но не преди да забележи, че "всички там са работили в Русия".

Френският сайт за разследващи новини Numerama също публикува извлечения от борсите, включително увещанието на Fazze да "насърчава зрителите да правят свои собствени заключения, да се грижат за себе си и близките си".

Et Ça Se Dit Médecin, стажант в болница с повече от 85 000 последователи в Instagram, каза пред френския BFMTV, че му се предлагат 2050 евро за 30-секундно видео по темата в профила му.

Междувременно френският министър на здравеопазването Оливие Веран заяви пред BFMTV: "Не знам откъде идва това предложение за партньорство - Франция или от чужбина. Жалко е, опасно е, безотговорно и не работи."

Мирко Дрочман, германски ютубър с 1,5 милиона абонати, също публикува снимка на имейл с молба да участва в "информационна кампания" за "значителен брой смъртни случаи" след ваксинация с "Пфайзер".

"Моля, изпратете ни статистика за възрастта на вашите абонати и колко ще струва", завършва имейлът. Френският разследващ уебсайт Fact & Furious публикува писмо, в което описва бюджета на Fazze като "значителен", а таксата като "тарифата, която желаете".

Според LinkedIn ръководството на Fazze идва от Москва и е работило за агенция, за която се твърди, че е основана от руски предприемач.

Френските медии посочиха приликите между съобщението на Fazze и официалния акаунт в Twitter на руската ваксина "Спутник V" - вирусна векторна ваксина, подобна на "АстраЗенека" - която многократно твърди, че "данните от реалния свят" показват, че те са "по-безопасни и по-ефективни" от иРНК ваксините.

Проучване от ЕС миналия месец обвини руски и китайски медии във "финансирана от държавата дезинформация", насочена към посяване на недоверие към западните ваксини чрез сензация на опасенията за безопасност, създаване на "необосновани връзки между препаратите и смъртните случаи в Европа" и насърчаване на руските и китайските ваксини като по-добри

 

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase