Снимка: Pixabay/geralt

Данни за акаунти на служители в администрацията са в „тъмната мрежа“. А много от администрациите все още предоставят за контакт мейли, извън държавните. Това е записано в годишния отчет на Министерството на електронното управление за състоянието на информационните ресурси за миналата година. Документът беше приет от служебния кабинет преди седмица, предаде БНР.

Макар и точно тези проблеми да са били отстранени, докладът отчита, че много служебни адреси, пощи и домейни, не са формирани спрямо изискванията, приети от правителството в средата на 2022-ра.

За официалните интернет сайтове и пощенски сървъри се използват домейни, различни от "bg" – "com", "org", "info", "net" и др. А за кореспонденция се дава e-mail и извън официалните домейни на администрациите. Не се провеждат редовно инструктажи за повишаване мрежовата сигурност. Редица институции продължават да използват стари версии на протоколи за защита.

Докладът отбелязва, че с началото на войната в Украйна се наблюдава рязко увеличаване на атаките "отказ от услуга" - с 80%.

Само 37% от администрациите имат дирекция, отдел или специалисти, които да поддържат системите. 175 администрации или 30% от всички през 2022 г. разчитат изцяло на външни изпълнители.

Докладът отчита, че предимно централните, специализираните, териториалните и областните администрации могат да си позволят средства за 2023 г. за софтуер и за лицензи. Под един процент от общинските могат да го правят. Асиметричността е, защото в общинските администрации имало значително по-малък брой служители. И те използвали в пъти по-малко устройства и програмни продукти в работата си. Докладът препоръчва да бъде разширена възможността за плащане по електронен път на услуги. Да се стимулира използването им с намаляването на таксите за тях. Не е изградена системата за електронна идентификация. А това е забавя развитието на електронното управление, отчитат от МЕУ.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase