Снимка: БГНЕС

„Хората, когато бяха на протести, виждах, че искат да се махне първо Борисов, след това Гешев. Даже не се замисляха колко лесно или колко трудно ще стане това. Те си представяха, че ще има избори, на изборите ще победи опозицията и тя ще махне Борисов и Гешев. Как ще стане това, никой не си задаваше въпроса на площада.“ Това каза в интервю за БНР Николай Радулов, депутат от ИТН, специалист по национална сигурност, преподавател по международна сигурност. Радулов беше номиниран за вътрешен министър от ИТН миналата година.

„Фиксирането върху реда първо да се махне Борисов, а след това Гешев, е неправилно, защото ключът за работа по проблеми, по които имаме съмнение, че Борисов е намесен, е в прокуратурата“, посочи Радулов.

Според него прокуратурата многократно е давала знаци, че работи „на едната страна, на страната на предишната власт“, което е ярко изразено при казуса с Васил Божков.

При близо 1000 искания за подслушване и тайно наблюдение не беше открита и прашинка от такава връзка, коментира Николай Радулов за Васил Божков, „безумните“ по думите му обвинения за опит за държавен преврат, включително с финансиране от външна страна.

„Независимо от това прокуратурата натовари г-н Божков с 19 обвинения точно затова. Предполагаше се, че той може да каже нещо от кухнята на властта. И за да не прозвучи обвинително, трябваше да го обвинят в колкото се може повече неща.“

Експертът предположи, че Васил Божков е пазел доказателства за момента, в който ще бъде разпитан от Европейската прокуратура, защото досега от Дубай не е дал „нито един сериозен видео или аудио запис, въпреки че неговият офис е добре снабден с камери“.

„Ние имаме прокуратура, която многократно е показала, че когато става дума за Бойко Борисов, тя въобще не се задейства“, отбеляза Радулов.

Според Радулов едва след някакво преустройство в прокуратурата е трябвало „да се работи по Борисов“. По думите му първо е трябвало да се види как ще работят „този главен прокурор и тази прокуратура“, а след това „да се извадят на масата всички подозрения и доказателства за Борисов“.

Избран е „неподходящият обект на въздействие в този случай“, смята Николай Радулов за арестите през седмицата. По думите му е налице прибързване.

В България се наложи този стил на работа – шумни арести, стотици дни в арестите без обвинения и „най-накрая ги освобождават, без нищо да е мръднало“, каза Радулов.

В МВР има малки смени по върха на областните дирекции и нищо надолу, в службите извън ръководителите отново нищо надолу не е променено, уточни експертът.

За да започне промяна, самите служби трябва да са активни в няколко посоки, категоричен е Николай Радулов, според когото за да започне една промяна, в нея трябва да са въвлечени всички ръководители, включително средния ръководен състав.

„Промяната трябва да започне от службите за вътрешна сигурност, защото те са най-заразени.“

ДАНС е изградена по съветски модел и веднага може да стане ясно какво и как трябва да се преработи, подчерта Радулов.

„ДАНС продължава да не желае да има академична структура, която да се занимава с неговата подготовка. Техните служители не са достатъчно подготвени.“

Службите са недофинансирани, има големи дупки в щата, допълни експертът, според когото сме „лишени от възможността да вършим истинско разузнаване“.

„Не бих казал, че са некомпетентни, но с тези средства и този ресурс толкова могат.“

Имаме няколко шумни шпионски скандала, в които главните герои са от руското посолство, за които всеки знае, че половината са щатни служители на руските специални служби и на хора, известни с проруските си убеждения, като Николай Малинов, а това не могат да бъдат шпиони, заяви още Николай Радулов.

„Никога не гониш установен разузнавач на противника, защото не знаеш кой ще дойде след него и дали ще е разузнавач.“

„Това е свързано с опита ни да покажем солидарност с ЕС и НАТО. Това е политическа акция“, заяви Радулов относно последните изгонени от страната ни руски дипломати.

Има „7-8 известни експерта“ по национална сигурност в страната, с които премиерът може да се посъветва, препоръча специалистът по национална сигурност.

„Има и независими експерти, които не са вземали страна. Те също биха могли да бъдат полезни.“

В специализирания съд и специализираната прокуратура може да прегледаме човек по човек - няма нито един, който да е случайно попаднал, неговото имплантиране на това място не зависи от професионалната му компетентност, коментира още Николай Радулов пред БНР.

„Човек по човек може да се разбере кой, къде, как го е бутнал, по какви дела е работил, за които за благодарност е сложен там. Затова тази система не работи.“

Войната между МВР и прокуратурата блокира дейността и на двете институции. Много е трудно да се направи промяната, както ПП си мислеха, че това може да стане много бързо, каза Радулов.

С отмяна от страна на Бойко Рашков на вътрешен акт в МВР, подписан от предишния главен прокурор и предишен вътрешен министър, прокуратурата е изгубила наблюдението върху случващото се по оперативните дела, обясни още Радулов.

„И точно затова тя реши, че след като не знае какво става, е добре да се блокира работата.“

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase