Снимка: архив, Булфото
fallback

Летище София вероятно ще се сдобие и с... Терминал 3, ако концесиата за аеропорта мине. Това стана ясно от публикуваната стенограма от заседанието на Министерския съвет, което се проведе в сряда.

Построяването на трети терминал е посочено като част от минималните изисквания, които министърът на транспорта Ивайло Московски представя, а срокът за построяването му е до десетата година от концесията.

"Концесионерът ще има задължения да реализира инвестиции в размер не по-малък от 600 милиона евро за срока на концесията", разяснява министърът на колегите си.

Основен критерии за даването пад наем на летището е концесионното възнаграждение, което е с тежест 55%. Оценката на техническото предложение е с тежест 45% и ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Oще по темата

За да участват в концесията, кандидатите за собственици трябва да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно, както и да да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 милиона евро.

Вижте частта от стенограмата, в която се обсъжда концесията на летището:

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Господин министър-председател, уважаеми колеги, внасям за одобряване в Министерския съвет проект за решение за откриване на процедура за концесия на Летище София. Както всички знаете, предходната такава процедура за концесия на Летище София беше прекратена от служебния кабинет. В решението за прекратяване на процедурата изрично беше посочено, че новата процедура следва да се проведе по новия Закон за концесиите и да се избере международен консултант, който да участва в подготовката на процедурата.

При настоящата процедура и при подготовката й сме използвали 100% договор, който имахме, консорциум между Световна банка и Европейска банка за възстановяване и развитие, абсолютно всички анализи, абсолютно всички проучвания, абсолютно всички проекти на договори, които са сега заложени в процедурата, са изготвени от този консорциум на Световна банка и Европейска банка за възстановяване и развитие. Новата процедура е на 100% съобразена с директивата за концесии в новия Закон за концесиите. Спазен е необходимия срок за съгласуване с всички министерства и колеги. Получили сме бележки от всички колеги и сме ги отразили.

Накратко по параметрите на концесионната процедура. Процедурата е открита процедура. При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение 55%. Оценката на техническото предложение с относителна тежест – 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи.

Минималните изисквания към участниците са: да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно; да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години минимум 200 милиона евро и да имат опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, надвишаващ 400 милиона евро. Годишните концесионни възнаграждения, които ще се дължат за всяка една година от срока на концесията са в размер не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата – едно от двете, което е по-голямо.

Концесионерът ще има задължения да реализира инвестиции в размер не по-малък от 600 милиона евро за срока на концесията, като до десетата година ще бъде задължен да изгради и нов пътнически терминал на Летище София.

Благодаря.

БОЙКО БОРИСОВ: Горанов!

ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ: Аз приветствам предложението на министър Московски, това е стара тема, но имам две бележки, които са по-скоро от техническо естество и трябва да преценим дали да намерят място в окончателния вариант.

Експертите на Министерство на финансите смятат, че предвидените обезщетения в проекта на концесионен договор при неговото предсрочно прекратяване не съответстват с чл. 150 от Закона за концесиите, като се извеждат съображения, че предвидените в случай на неизпълнение на концесионера и на концедента обезщетение по чл. 40, т. 6.1 и чл. 40, т. 6.2 от проекта на концесионен договор, които концедентът ще дължи на концесионера не отговарят на разпоредбите на чл. 150, ал. 2, т. 1 и ал. 3, т. 1 от Закона за концесиите. Обезщетенията по проекта на концесионен договор са обвързани с дълга на концесионера към заемодателите към датата на прекратяване на концесионния договор, докато Законът за концесиите предвижда те да се базират на размера на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в областта на съответната концесия. Това е едната тема, която трябва да се анализира още веднъж. Дали сме тази бележа, колегите от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията са преценили, че е некоректна. Ние продължаваме да смятаме, че трябва да й се обърне внимание.

Другата, по-обща бележка е, че липсва съпоставимост между задълженията на концедента и концесионера при съществуващо замърсяване, съответно при началната дата на концесията и към края на срока на концесията.

ИВАЙЛО МОСКОВСКИ: Ще разговарям с колегите още веднъж, ще имаме предвид забележките, които са направени.

Искам да благодаря и на колегите от Министерския съвет и на госпожа Немска за много активната подкрепа, която ни дадоха в последните седмици.

БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 40 с направените предложения.

Обяснете го добре, че искаме и новите влакове да купим, защото вече изнемогват железниците. Така че мислите и по тази тема.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

39

До 37

преди 5 години

"Летище София във Враждебна го има от 1912 година като резервна писта на летище Божурище, а от 1937 година си става летище." Да, летището е построено по царско време и си остава там. Питам, защо за 45 г., БКП/БСП не построиха ново летище извън София? Единственото направено нещо по времето на комунистите е, че през 1949 - 1965 г. удължават пистата с 2,72 км. и строят така наречения нов терминал. По времето на соца аерогарата беше една малка селска постройка.Обновяванията станаха след 1990

38

Анонимен

преди 5 години

До +-----Ще усвояваме средства от строежа на третия! Не ние де, определени хора.

37

Ludoto Lenche

преди 5 години

...a neshto po vaprosa za tova ,che koncesiata e otnovo spechelena veche ot turska firma !...uj sluchaino ..ama ne tolkova !!! ei prodajnitsi ...turtsi ni ikupuvat zemiata...bolnitsite...televiziite...letishtata.ostanalite ni I oshte raboteshti predpriatia I fabriki!!! Abe vie normalbni li ste be ?!?????? Vsichko de shto moje I ima stoinost e razprodadeno I dadeno na kontsesia na chujdi darjavi I chujdi firmi !!!...mamitsata I razktahte na tazi tsvetushta darjava I na tozi gord narod !!!

fallback