Снимка: архив, Булфото

Сметките на БДЖ "Пътнически превози" са запорирани от кредитори, което доведе до опасност от спиране на железницата, служителите да останат без заплати, а доставчиците да не си получат парите. В крайна сметка държавата се намеси с 20 милиона лева. Появи се идеята да бъдат регулирани автобусните превози, за да има пътници и във влаковете.

Още по темата

Защо се наложи държавата да се намеси обяснява изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров пред Нова тв.

"Има 103 млн. задължение по този облигационен заем, който е взет 2007-ма година. С него са погасени предходни задължения, които все още не са изплатени. Този заем е бил 250 милиона, сега е само 103. Това са последните задължения на БДЖ към банкови институции. От 570 милиона, те са станали 103 милиона и ние трябва да ги погасим, за да продължи развитието на железницата", каза изпълнителният директор и добави, че когато задълженията се погасят, ще може да се инвестира в нови мотрисни влакове.

"Това не е от днес. Това е известно от 2010-та година. Започнаха реформи тогава, компанията беше преструктурирана. Огромните задължения бяха погасени. Още тогава беше ясно, че е необходимо в края на реформата да има държавна намеса. ЕК е одобрила тези планове, дала е нотификация, разрешила е на държавата да се намеси. Това са последните 103 милиона лева задължения, които след като държавата ги реши, дълговата криза в БДЖ приключва. Оттам нататък трябва да се мисли само за развитие", подчерта Владимиров.

Той уточни, че всички заеми са взимани в периода между 2002-ра и 2009-та година. "Тогава вместо държавата да инвестира, са взимани заеми. Заварваме 2009-та това положение. От 2010-та започваме да погасяваме тези задължения. Те са свръхголеми. Моето становище е, че по това време БДЖ не е била в състояние да ги покрива тези задължения, както и че този механизъм е порочен", каза изпълнителният директор.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase