Всеки апартамент ще си има уникален номер. Снимка: Булфото
fallback

Регионалното министерство и Държавната агенция "Електронно управление" работят над проект за създаването на чисто нов адресен регистър. Той ще струва около 2 млн. лева, а парите ще бъдат осигурени от еврофондове.

Проектът предвижда всеки имот в България да има свой уникален номер, подобен на ЕГН-то ни, който при въвеждане ще излиза цялата информация за имота, включително и за собственици и ползватели, пише "24 часа".

Освен създаването на адресен регистър се предвижда и обединяването на всички бази данни за гражданите на България в нов регистър.

До момента у нас има множество различни регистри - имотен, на вписванията, кадастрален и др. Във всеки от тях пък имотите фигурират с адрес в различен формат и всъщност информацията между регистрите не може да се обменя, обясняват експерти пред изданието.

Новият адресен регистър няма да закрива досегашните, но под уникален идентификационен номер от цифри ще обедини адресите на имотите - пощенски, кадастрален номер и пр. Така при нужда с търсене само по т.нар. ЕГН на имота ще излиза пълната информация за него.

Плановете са в адресния регистър имотите да бъдат описани с уникални номера до ниво отделен апартамент или конкретен офис в бизнессграда, става ясно от проекта на регионалното министерство и Държавната агенция “Електронно управление”. От това ниво ще се направи връзка както с информация за собствениците на всеки отделен апартамент, така и с хората, които реално го ползват.

С новия регистър ще секнат редица далавери и ще се елиминират неудобства като сгрешени адреси. ЕГН-то на имота със сигурност ще ограничи изборния туризъм и регистрацията на много хора на един адрес в месеците преди вота. Друг казус е регистирането на десетки, понякога стотици бежанци или кандидати за българско гражданство на един и същи адрес. Това представлява незаконна търговия с адресна регистрация.

Ще спрат и измамите с адресни регистрации с цел записване на децата в по-добра детска градина или училище, които ескалираха тази година. От следващата се въвежда уседналост на родителите за записване на първокласниците. В момента е много трудно да се контролира адресната регистрация и се разчита на бележки, които родителите вадят от общината и носят в училище.

Допълнително в регистъра трябва да бъде въведена и история на адресирането на всеки имот. Така ще се избегнат проблеми при намирането им, ако се търси по старо име на улица.

Администрациите са тези, които ще ползват адресния регистър при предоставянето на услуги. Бизнесът обаче също ще може да има достъп до него. Ще има и сайт в интернет, в който
и граждани ще могат да правят справки. Очакванията на държавната агенция са, че практическата полза за хората ще е много голяма - пестене на време и пари, след като предоставянето на услуги стане по-бързо, и появата на приложения за смартфони, чрез които да се набавя информация.

Възможно е и НАП да има достъп до регистъра. Така могат да се откриват апартаменти, които се дават под наем, но не са декларирани и върху дохода от тях собственикът не плаща данък. Това обаче зависи и от законови промени.

Адресният регистър е и базов за въвеждането на електронно управление и повече електронни услуги, твърдят експертите от "Електронно управление". След създаването му за всяка услуга, при която се изисква въвеждането на адрес, ще се вписва само уникалният идентификационен номер на имота, а регистърът ще вади нужната за съответната услуга информация.

Успоредно с това ще бъде направен и регистър "Гражданска регистрация", в който ще бъдат обединени сегашните регистри на населението, на ЕГН-та и този за гражданското състояние, предвижда проектът.

Реално по този начин новият регистър ще обединява цялата информация за всеки един човек в страната, която може да се окаже нужна на електронното правителство и за която в момента се носят удостоверения на хартия - свидетелства за брак, за раждане или акт за смърт. Освен това с въвеждането на регистъра ще отпадне и нуждата от вадене на дубликат при изгубване на оригиналния документ.

В момента голяма част от регистрите на населението се водят децентрализирано и са на хартия. Именно затова в повечето случаи се изисква и копие от оригиналния документ, а често пъти за изваждането му се налага и пътуване до населеното място, в което човек е роден.

Тъй като и двата нови регистъра ще съхраняват чувствителни данни, е предвидено достъпът до тях да не е напълно свободен за чиновниците. А всеки да може да вижда само информацията, която насистина му е нужна, за да си свърши работата. Регистърът ще пази справка кой и кога е ползвал информацията, свързана с конкретен човек, и за какво му е била нужна.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

51

Анонимен

преди 6 години

Значи са си измислили още по-лесен начин за имотната мафия да краде.

50

ккк

преди 6 години

Напротив! Предоставен е апартаментът за безвъзмездно ползване на близки прители или роднини!

49

Кума Лиса

преди 6 години

Много добре измислено. Ще вземат два милиона за нещо дето и сега си го имат в кадастъра. Браво! Супер далавера с евро пари.

fallback