Архив: Булфото

Военновъздушните сили постепенно губят способности, а това е свързано с ресурса на самолетите и с напускането на много високоподготвени кадри, заяви бившият министър на отбраната проф. Тодор Тагарев в ефира на Bulgaria ON AIR.

"Един пилот, за да може да води и да поддържа бойно дежурство във всякакви условия, той трябва да е минал стотици часове нальот, а това струва огромни суми. Загубата на всеки един подготвен човек, основно пилоти, а и не само - инженерен състав за управление на полетите, за много видове специалисти - струва много скъпо и не трябва да си позволяваме с лека ръка да губим този ресурс", добави проф. Тагарев.

Увеличение на бюджета на ВВС с 80 млн. лв. обеща премиерът Бойко Борисов на командира на ВВС ген. Румен Радев в началото на октомври 2015 г.

"Тези пари не са обещани лично на ген. Румен Радев, а те са за българската армия и в частност за военновъздушната армия. Те са записани в Закона за бюджета, което е една добра новина. Макар и малка сума, тя дава някаква увереност, за да стартира един такъв проект за придобиване на нов тип бойни самолети и когато се тръгне към придобиване на такъв тип самолети. Трябва да знаем, че договорът и плащането са за няколко години. Това, което ни липсва, е именно дългогодишният поглед към проблемите на отбраната", заяви бившият министър на отбраната.

Висшето ръководство на държавата е с нагласата да реагира на горещ проблем тогава, когато той възникне, смята проф. Тагарев. Според него няма нагласата да се търсят дългосрочни решения, които са добри за страната, а в армията това е задължително.

Бившият министър на отбраната определи като провокация случая от уикенда, при който руски военен самолет отново наруши турското въздушно пространство.

"Всяка една страна член на НАТО, включително България и Турция, трябва да има готовност да гарантира сигурността на границите си. През нашето въздушно пространство могат да преминават само самолети, които имат разрешениe за това. Никой не може да си мисли, че може да преминава, когато пожелае през нашето небе", подчерта проф. Тагарев.

Задачата за контрола на въздушното пространство е съюзна задача, заяви той. Той поясни, че всяка една държава, когато стане член на НАТО, започва обмен на картината на въздушната обстановка и "придава дежурните си сили и средствата за управление от натовски органи за управление - това е единна система за Съюза".

Нужни са поне 20 изтребителя, за да продължим самостоятелно да патрулираме, сочат разчети от ВВС, цитирани от проф. Тагарев. По думите му в момента имаме 15.

От 10 години е ясно, че трябва да сменим и основния тип изтребители, смята още той.

Разговорът чуйте във видеото на Bulgaria ON AIR

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase