Срутилият се мост на р. Струма Снимка: Булфото
fallback

С пълно единодушие парламентът прие декларацията за нуждата от ремонт и рехабилитация на мостовете в страната. Всички 124 депутати в залата подкрепиха текста на документа.

От ГЕРБ обясниха, че текстът на декларацията е бил съгласуван с всички парламентарни групи по време на консултации вчера и днес. Документът предвижда да се предприемат незабавно ремонт и възстановители дейности по мостовете и виадуктите по републиканската пътна мрежа. Това ще се прави по ред и процедури, предвидени в Закона за обществените поръчки. Вчера регионалният министър Лиляна Павлова обясни, че законът дава възможност при извънредни обстоятелства да се премине към пряко договаряне без конкурс.

Също така трябва да се изработи програма за финансиране на ремонтните дейности в годините между 2013 – 2015, както с българско финансиране, така и с финансиране от международни проекти.

Представителите на опозицията предупредиха управляващите да не правят опит да размиват отговорността си чрез парламента. Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова обясни, че най-рисковите съоръжения в страната са 11 на брой. Заради последните извънредни събития - земетресенията, поройните дъждове и свлачищните процеси, състоянието им се е влошило още повече. За пример тя даде срутения мост на р. Струма преди седмица.

„По мое предложение вчера правителство взе решение да се прекрати финансирането на ремонтите на част от пътищата в страната и тези средства да бъдат пренасочени към проблемните съоръжения”, обясни пред депутатите Павлова.

По думите й ресурсът, който е необходим за укрепването на всички съоръжения в страната, е над 200 милиона лева. Пред депутатите директорът на пътната агенция Лазар Лазаров обясни, че техническите експертизи на трите най-пострадали съоръжения - виадуктите на магистралите "Тракия" и "Хемус", будят сериозно безпокойство.

„От техническите експертизи, които получихме, се вижда че носещата способност на мостовете значително е намаляла заради течовете и химикалите, с които се обработват магистралите”, допълни той.

Димчо Михалевски от „Коалиция за България” обясни, че правителството се нуждае от санкцията на парламента, за да свали от себе си отговорността, че ще се прескача процедурата по възлагане на обществени поръчки, предвидена в Закона за обществените поръчки. Левият депутат не се съгласи и с констатацията на премиера, че
през последните 30 години нищо не е направено за ремонта на мостовете в страната. Той допълни, че по магистрала „Хемус” ремонтите са правени от „Главбулгарстрой“, а по „Тракия” - от „Инжстрой“.

Oще по темата
„Достатъчно ли е еднократно действие на правителството да се реши проблемът? Не е достатъчно. Необходима е многогодишна устойчива програма. Ето в това е работата на Народното събрание”, обясни Михалевски.

Той изрази съмнение, че през последните дни и чрез медиите усилено се вменява, че състоянието на виадуктите и останалите пътни съоръжение е тревожно. „Не бива да всяваме паника сред населението”, предупреди червеният депутат. По негови данни пътните съоръжения в страната са устойчива при земетресения минимум 7 степен по скалата  Медведев-Шпонхойер.

„Трябва да бъдем ясни, че не незабавни, светкавични действия ще решат проблема, а умни. Защото беше обяснено, че едва ли не утре ще паднат”, допълни още той. „Декларацията не снема от вашите плещи отговорността да спазвате законите на България”, завърши депутатът от левицата.

Подобна теза застъпи и Христо Бисеров от ДПС.  „Една декларация  не променя ангажиментите и отговорностите и не покрива бъдещи несправяния със задължения. Тази декларация с нищо не снема и омаловажава задължението на изпълнителната власт да си върши работа”, обясни Бисеров.

„Ако има проблеми, те не са произтекли от днешните природни събития. Това не са черезвичайни събития и форсмажорни обстоятелства. Състоянието на тези три обекта е такова, защото не са полагани грижи за тях”, посочи той.

Бисеров обясни, че вина за това носят както предишните правителства, така и управляващите от ГЕРБ, които през последните 3 години не са полагали грижа да тях.

„Днес управлява правителството на Бойко Борисов.  Така че легендата за много добрия министър Плевнелиев ще се окаже само легенда. Сега търсите спасение. Малко смешно става, че любимата тема на премиера му става болна тема”, коментира Бисеров.

И той като колегата си от левицата предупреди, че парламентът не дава на никого съгласие и основание с ремонта на съоръженията да излиза извън предвидените в закона рамки. Бисеров призова прокуратурата да завиши вниманието си още от днес по тези процедури.

Заместник-председателят на ДПС предупреди и за друга опасност – да се съкращават парите за ремонт на пътищата, които, както обясни регионалният министър, ще отидат за ремонта на мостовете. „Категорично съм против това парите за Рижкия проход или Шумен-Силистра да се вземат. Предлагаме на премиера и всичките министерства да заделят пари от своя бюджет, за да не страдат едни пътища за сметка на други. Защото така противопоставяме хора от регионите. Призоваваме министърът на вътрешните работи да задели едни 30 милиона от своя бюджет от 1 млрд. лв.”, завърши Бисеров.

От „Синята коалиция” обясниха, че декларацията е добре балансирана и също добавиха, че процедурите при избор на фирмите, които ще извършват ремонтните дейности трябва да бъдат максимално прозрачни.

От „Атака” отново повториха тезата си, че при ремонтите мога да се използват формированията на българската армия. „Българските инженерни части участваха във възстановяването в съседни наши държави. Докато се обявят търговете за фирми, нищо не пречи армията да бъде вкарана с тези свои специалисти и да се направят спешните ремонти”, обясни Венцислав Лаков. Той допълни, че първоначалното финансиране на строително-ремонтните дейности може да дойде от  предсрочно изтегляне от Афганистан. „Става въпрос за 55 млн.лв. за финансиране на тази мисия”, изчисли депутатът на „Атака”.

След изказванията на депутатите думата отново взе министър Павлова.  Тя за пореден път увери депутатите, че целта на правителството не е заобикаляне на закона. Павлова отбеляза, че след дискусии по време на вчерашното заседание на правителството премиерът е възложи на финансовия министър да направи преглед на бюджета, за да може да се актуализират бюджетите на министерствата, за да се осигури финансирането на тези ремонтни работи.

„Отговорността за поддържането на републиканската инфраструктура е основен приоритет. За да мога да реализирам тази отговорност, са необходими огромни средства, с които за съжаление не разполагаме. Разчитам, че при приемането на Бюджет 2013 ще се насочат по-голям обем финансови средства. Европейското финансиране идва да ни подкрепи и да допълни нашите средства”, завърши тя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

53

!!!!!

преди 11 години

Този път успяха да делнат паричките "со кротце,со благо" - явна става въпрос за сериозна пачка и "всички ще топнат чофките" !!!

52

БоСимеонов

преди 11 години

Абе аз за първи път виждам да се прави ремонт на път, преди да е открит, тъй че вие си правете изводите какви ремонти ще се правят на мостовете.

51

Анонимен

преди 11 години

Крият фалита на държаватаДокато Бойко Борисов не спира да реже ленти, то държавата практически е фалирала, но това разбира се старателно се крие, а пък и голяма част от родните медии не си дават много зор да ровят зад политическата фасада. Наесен дори може да се стигне до сериозен проблем с изплащането на пенсиите, научи Bgpravda.blogspot. Ситуацията е толкова сериозна, че дори и остатъка от финансовия резерв няма да бъде достатъчен за справянето с критичната ситуация. При това положение вариантите са два - или заем от Международния валутен фонд или предсрочни избори. И двата сценария обаче хич не са по вкуса на Бойко Борисов и затова в момента целия ресурс на ГЕРБ е мобилизиран да търси спасителни варианти.Парите в държавата застрашително намаляват, поради което финансовият министър Симеон Дянков продължава да търси севъзможни начини да похарчи и малкото, което е останало. Затова и Дянков посегна на Сребърния фонд. Досега никой не е пречил на Сребърния фонд да гони по-висока доходност. По закон парите от него могат да се инвестират в ценни книжа с най-висок рейтинг. Инвестирайки в български държавни ценни книжа обаче финансовият министър взима едни пари и ги похарчва за нещо. Това обаче не решава кардиналния проблем с изплащането на пенсиите. Парите в Сребърния фонд са около 2 милиарда лева, които ще стигнат да се изплатят пенсии само за 2 месеца. А това кара все повече специалисти да очакват доста трудна зима за управляващите.

fallback